Specifics of trade and business in Romania, focusing on the region of Banat

Thesis title: Specifika obchodu a podnikání v Rumunsku se zaměřením na oblast Banát
Author: Vlčková, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Duben, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce podává zprávu o podnikatelských příležitostech, které Rumunsko a především pak oblast Banátu českým subjektům nabízí, a s jakými specifiky musí podnikatelé při vstupu na tento trh počítat. Nejprve čtenáře seznámí s kulturní specifikací Rumunska a Banátu, na to navazuje obchodní jednání, které lze v těchto oblastech očekávat a vychází především z kulturních předpokladů. Nedílnou součástí práce je pak analýza podnikatelského prostředí a Rumunska jako člena nadnárodních uskupení, protože bez těchto informací nelze o Rumunsku jako obchodním partnerovi přemýšlet. Poté už se práce soustředí konkrétně na problematiku oblasti Banát, firmy, které zde působí a podnikatelské příležitosti, které oblast nabízí. Práci zakončuje SWOT analýza podnikatelského prostředí Banátu a doporučení pro potenciální podnikatele vstupující na tento trh.
Keywords: Banát; podnikatelské prostředí; SWOT analýza; obchodní jednání
Thesis title: Specifics of trade and business in Romania, focusing on the region of Banat
Author: Vlčková, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Duben, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis reports on business opportunities that Romania and especially region of Banat offers to Czech entities and the specifics witch they have to deal with during penetration of this market. First readers learn about cultural specification of Romania and Banat, followed by business negotiation which can be expected in this area and is mainly based on cultural assumptions. Second part is devoted to analysis of the business environment of Romania as a member of the multinational institutions, because without this information can´t be Romania considered as a business partner. Final part focuses specifically on the issue of Banat region, companies that operate there and the business opportunities that the region offers. Work is ended by SWOT analysis of the business environment of Banat and recommendations for potential entrepreneurs entering the market.
Keywords: business negotiation; business environment; SWOT analysis; Banat

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 1. 2015
Date of submission: 6. 12. 2015
Date of defense: 27. 1. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/50864/podrobnosti

Files for download

    Last update: