Changes to the marketing strategy of the airline industry in Europe due to the proliferation of low-cost airlines in Europe

Thesis title: Changes to the marketing strategy of the airline industry in Europe due to the proliferation of low-cost airlines in Europe
Author: Keprta, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Cook, Gina
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: English
Abstract:
The aim of this thesis is to analyze the changes to marketing strategy of airline companies in Europe due the proliferation of low-cost carriers in Europe. The thesis is divided into three parts. In the theoretical part the marketing strategy framework is established by reviewing the latest literature on marketing theory and its application to the airline industry. The second chapter provides the historical background and shows the specifics of the airline industry in order to determine when the proliferation of low-cost carriers in Europe occurred. It also analyzes the impact the proliferation had on the business operations of the network carriers by looking at the changes to different elements of the marketing mix. Finally the third chapter summarizes the authors research on consumer behavior in the airline industry. The research was conducted through a quantitative questionnaire and it investigates consumers perception of price and brand awareness.
Keywords: Marketing Mix; Marketing Communication Strategy; Marketing; Low-Cost Carriers; Airline Industry; Network Carriers; Airlines
Thesis title: Změny v marketingové strategii leteckých společností v Evropě způsobené růstem nízkonákladových leteckých společností v Evropě
Author: Keprta, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Cook, Gina
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této práce je analyzovat změny v marketingové strategii leteckých společností v Evropě způsobené růstem nízkonákladových leteckých společností v Evropě. Práce je rozdělená do tří částí. V první části je popsána marketingová teorie s důrazem na letecké společnosti skrze přehled dostupné literatury. V druhé kapitole je dané téma posazené do historických souvislostí. Popsána jsou specifika leteckého průmyslu a je definováno, kdy došlo k největšímu růstu nízkonákladových leteckých společností. Je zde též popsána analýza dopadů tohoto růstu na různé části marketingového mixu leteckých společností. V poslední kapitole jsou posány výsledky výzkumu na chování spotřebitelů v leteckém odvětví.
Keywords: Letecké společnosti; Marketingový mix; Komunikační strategie; Marketing; Nízkonákladové letecké společnosti

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 10. 2015
Date of submission: 15. 1. 2016
Date of defense: 1. 2. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/54630/podrobnosti

Files for download

    Last update: