Cinema services as a market of vertical and horizontal differenciated product

Thesis title: Služby kin jako trh vertikálně a horizontálně diferencovaného produktu
Author: Jakoubek, Jakub
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koubek, Ivo
Opponents: Brožová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou trhu služeb kin v České republice. Multikina drtí svoji konkurenci v podobě klasických kin v počtu diváků i v tržbách. Hlavním cílem práce je dokázat, že významnější než standardní vztah poptávané množství - nabízená cena je diferenciace produktu a vzdálenost konkurence. Na základě dat od Unie filmových distributorů, ve kterých mám k dispozici data všech kin a multikin v letech 2006 - 2014, odhaduji modely pomocí ekonometrické analýzy, ve kterých zkoumám vlivy determinantů na poptávku po službách kin. Zejména vliv vzdálenosti k nejbližšímu kinu a vliv kvalitativního faktoru. Závěry práce potvrzují, že vertikální diferenciace má největší vliv na počet diváků a na druhou stranu vzdálenost kina od nejbližšího konkurenta nedokáže vysvětlit újmu ze vzdálenosti. Ukazuje se, že cenový diferenciál odráží kvalitativní rozdíly a vzdálenost mezi kiny.
Keywords: konkurence; multikino; kino; poptávka; diferenciace produktu; prostorový model
Thesis title: Cinema services as a market of vertical and horizontal differenciated product
Author: Jakoubek, Jakub
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koubek, Ivo
Opponents: Brožová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis analyzes cinema market in the Czech Republic. Multiplexes are crushing their competition of regular cinemas in number of spectators and net revenues. The main aim of the thesis is to prove that product differentiation and distance between the competitors are more important than standard relationship: quantity demanded - supplied price. Based on the data from UFD, where can be found information about all cinemas and multiplexes from the years 2006 - 2014, I estimate models using econometric analysis, which examines the effects of the determinants on the cinema demand. The main focus is on distance to the nearest competitor and quality factor. Conclusions of the thesis confirm that vertical differentiation has the biggest effect on the number of spectators and on the other hand, distance to the nearest competitor is not able to explain the damage from a distance. It turns out that the price differential reflects qualitative differences and the distance between the cinemas.
Keywords: multiplex; cinema; product differentiation; demand; location model; competition

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 4. 2015
Date of submission: 15. 5. 2015
Date of defense: 1. 2. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/52596/podrobnosti

Files for download

    Last update: