The influence of the communist regime on the process of Czechoslovak film in the fifties and sixties of the 20th century

Thesis title: Vliv komunistického režimu na vývoj československého filmu v padesátých a šedesátých letech 20. století
Author: Mutl, Lukáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Szobi, Pavel
Opponents: Dufek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce pojednává o vývoji československé kinematografie v padesátých a šedesátých letech 20. století na pozadí komunistického režimu pod vlivem Sovětského svazu. Práce podrobuje analýze jedno z nejzajímavějších období československé historie, v němž se střídaly roky těžkého diktátů s roky společenského a kulturního uvolňování. První část se zaměřuje na problematiku zestátnění filmu v raných padesátých letech. Ve druhé části jsou rozebrány okolnosti počátku nejzářivějšího období československé kinematografie, nové vlny. V části třetí jsou vyobrazeny konsekvence, které měl pro tuzemské filmaře srpen 1968 a následná normalizace. V průběhu celé práce jsou zjišťované skutečnosti komentovány předními aktéry dané doby, A. J. Liehmem a Jiřím Menzelem, jimiž byly pro účely této práce poskytnuty rozhovory, jejichž plné znění je do práce na závěr rovněž začleněno. Cílem práce je nalézt odpovědi na otázky, jak velkou měrou byla československá kinematografie ovlivněna Sovětským svazem, zda mělo zestátnění filmu pouze negativní nebo i pozitivní důsledky, zda byl vznik nové vlny pouze náhodným úkazem či bylo nevyhnutelnou odpovědí na tehdejší politiku a zda by mohla obdobná nová vlna vzniknout i v dnešních podmínkách.
Keywords: Československá kinematografie; Nová vlna; FAMU
Thesis title: The influence of the communist regime on the process of Czechoslovak film in the fifties and sixties of the 20th century
Author: Mutl, Lukáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Szobi, Pavel
Opponents: Dufek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis discusses the process of Czechoslovak cinema in the fifties and sixties of the 20th century in the communist régime and under the Soviet influence. Labour analysis one of the most exciting period of Czechoslovak history in which alternated years of heavy dictation with years of social and cultural release. The first part focuses on the issue of nationalization of the film in the early fifties. The second part deals with the circumstances of the beginning of the brightest period of Czechoslovak cinema, new wave. The third part describes consequences that August 1968 and subsequent standardization had for local filmmakers. Throughout the work are surveyed facts commented by former protagonists of the time, Antonin Jaroslav Liehmem and Jiri Menzel, who gave interviews for the purposes of this study, the full text of these interviews are also included at the end. The goal is to find answers to questions about how much the Czechoslovak cinema was influenced by the Soviet Union, than if nationalization of cinematography had only negative or even some positive consequences, whether the emergence of a new wave was just an accidental phenomenon or if it was the inevitable answer to the former policy and whether it could be possible to the new wave arise in today's conditions.
Keywords: New wave; Czechoslovak cinematography; FAMU

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářské a politické dějiny 20. století
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic History

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 12. 2012
Date of submission: 3. 1. 2014
Date of defense: 5. 2. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41245/podrobnosti

Files for download

    Last update: