Financing the expressways with special emphasis on public-private partnership form
Thesis title: | Financování výstavby rychlostních komunikací se zvláštním zřetelem na partnerství veřejného a soukromého sektoru |
---|---|
Author: | Šprlák, Štefan |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Peková, Jitka |
Opponents: | Matula, Miloš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | S tím, že je stav dopravní infrastruktury důležitým ukazatelem konkurenceschopnosti krajiny, by polemizoval málokdo. V otázce vhodného způsobu jejího zabezpečení se ale již ne všichni shodnou. Realita pravidelného deficitního financování výdajů z veřejných rozpočtů v kombinaci s výhledem postupně klesající podpory pro dopravní infrastrukturu z fondů EU, skýtá prostor pro alternativní formy jejího zabezpečení taky ve střední Evropě. Cílem této práce je poukázat na zabezpečení infrastruktury prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (tzv. PPP), jenž zatím v tomto regionu není příliš využívanou formou. Zhodnocením nákladové stránky konkrétního realizovaného PPP projektu rychlostní silnice R1 ve SR poukáži na výhody, nevýhody či rizika spojené s touto formou financování a ověřím také hypotézu, že způsob financování dopravní infrastruktury formou PPP projektu je sice pro veřejný subjekt cenově nákladnější než v případě klasické veřejné zakázky, ale tzv. hodnota za peníze tuto vyšší cenu kompenzuje. |
Keywords: | hodnota za peníze; PPP; SPV; veřejná zakázka; dopravní infrastruktura |
Thesis title: | Financing the expressways with special emphasis on public-private partnership form |
---|---|
Author: | Šprlák, Štefan |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Peková, Jitka |
Opponents: | Matula, Miloš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Claiming that the state of transport infrastructure is an important indicator of country´s competitiveness, not many would polemicize. The question of an appropriate method of ensuring the infrastructure financing can, however, raise disagreement. The reality of regular deficit financing of public expenditure, combined with a view of gradually declining support for transport infrastructure from the EU funds, provides space for alternative forms of infrastructure provision also in Central Europe. The aim of this work is to point out the financing via public-private partnerships (i.e. PPP), which is currently not very used form in the region. I will highlight the advantages, disadvantages and risks associated with this form by evaluating the cost side of concrete implemented PPP project in Slovakia (R1 expressway) and validate the hypothesis that despite the method of funding transport infrastructure through PPP projects is more expensive than the public procurement case, the "value for money" factor compensates the higher price. |
Keywords: | SPV; value for money; PPP; public procurement; transport infrastructure |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Veřejná správa |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Law |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 28. 6. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 2. 1. 2013 |
Date of defense: | 9. 2. 2016 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/38333/podrobnosti |