Barriers of rationality influencing decision making

Thesis title: Bariéry racionality ovlivňující rozhodování
Author: Ječmen, Michal
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Hájek, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je pomocí experimentu mezi studenty Vysoké školy ekonomické identifikovat bariéry racionality ovlivňující rozhodování. K tomuto účelu jsme realizovali kvantitativní výzkum v podobě pro tuto příležitost vytvořeného dotazníku, pomocí kterého jsme testovali existenci bariér racionality při rozhodování u studentů. Jednalo se o efekt ukotvení, vliv slova ZADARMO a doplnění návnady mezi možnosti volby. Pro zpracování dat jsme využili popisnou statistiku, na jejímž základě jsme pomocí testů hypotéz vyhodnotili data a porovnali s našimi předpoklady. Fungování efektu ukotvení a doplnění návnady mezi možnosti volby jsme tímto výzkumem neprokázali, vliv slova ZADARMO na rozhodování jsme však potvrdili. Na tomto základě jsme dále navrhnuli zlepšení výzkumu a způsoby, jak omezit působení bariér racionálního rozhodování.
Keywords: návnada; rozhodování; behaviorální ekonomie; ukotvení; zdarma
Thesis title: Barriers of rationality influencing decision making
Author: Ječmen, Michal
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Hájek, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is thanks to an executed experiment among students of Economical University in Prague identify barriers of rationality influencing decision making. For this purpose we executed a quantitative research in the form of a questionnaire specially created for this experiment that helped us test barriers of rationality in students' decision making. We examined three types of barriers: an anchor, an influence of "FOR FREE" and adding a decoy among other choices. For data evaluation we had used methods of descriptive statistics, such as mode, median and measures of variability that we subsequently used for the evaluation of data by tests of hypotheses to compare their outcome with our assumptions. We have proved the validity of the influence of the "FOR FREE", the effect of the anchor and the decoy we have not proved in this research. We also suggested the improvement of the research and options how to reduce the influence of barriers of rationality.
Keywords: decoy; for free; behavioral economy; anchor; decision making

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 10. 2015
Date of submission: 31. 3. 2016
Date of defense: 7. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/54522/podrobnosti

Files for download

    Last update: