Identifying innovators among consumers of modern technologies

Thesis title: Identifikace inovačních lídrů mezi uživateli moderních technologií
Author: Filová, Jana
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Kovář, František; Tomek, Gustav
Thesis language: Česky
Abstract:
Metody používané v současnosti v marketingovém výzkumu inovací se zaměřují na pozdější fáze inovačního procesu a jsou zpravidla metodologicky složité, což omezuje možnosti jejich praktického využití. Předložená disertační práce se zaměřuje na vytvoření jednoduché škály sebeurčení použitelné v prvotních i pozdějších fázích inovačního procesu. Tato škála je vysoce modulární a vhodná pro široké spektrum výzkumů. Hlavní baterie otázek byla inspirována Rogersovou kategorizací přijímatelů inovací. Otázky určují (1) obecné charakteristiky přijímatelů inovací a (2) jejich vztah ke konkrétní inovaci. Škála byla testována v průběhu robustního longitudinálního výzkumného šetření, tematicky zaměřeného na uživatele moderních technologií. Od dubna 2013 do ledna 2015 se výzkumu zúčastnilo celkem 4 000 uživatelů internetu v České republice. Výsledkem je nová škála sebeurčení vhodná pro měření inovativnosti spotřebitelů, kterou lze aplikovat pro prototypování, strategické rozhodování a efektivní komunikaci inovací spotřebitelům.
Keywords: difuze inovací; spotřebitelská inovativnost; škála sebeurčení; informační technologie; měření inovativnosti
Thesis title: Identifying innovators among consumers of modern technologies
Author: Filová, Jana
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Kovář, František; Tomek, Gustav
Thesis language: Česky
Abstract:
The methods currently used in innovation marketing research are focused on the late phases of the innovation process and are usually methodologically complex. This limits their practical impact. The presented thesis aims to create a simple self-report scale applicable in the initial and late phases of innovation process, highly modular and suitable for wide range of research. The main battery of questions was inspired by adopter categorization by Rogers. The questions determine both (1) general characteristics of innovation adopters and (2) their relationship to a specific innovation. The scale was tested during a robust longitudinal online research, thematically focused on users of modern technologies. Representative sample of 4,000 Internet users in the Czech Republic took part in the survey from April 2013 to January 2015. The result is a new self-report scale measuring consumer innovativeness applicable for prototyping, strategic decisions and effective communication of innovations to consumers.
Keywords: measurement of innovativeness; diffusion of innovations; ICT; self-report scale; consumer innovativeness

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 10. 2010
Date of submission: 1. 12. 2015
Date of defense: 29. 2. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28096/podrobnosti

Files for download

    Last update: