The Impact of Advertising on Children Attending the Primary School and the Nursery School

Thesis title: Vliv reklamy na děti školního a předškolního věku
Author: Jantošová, Nicole
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Vojtíšek, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Reklama je všude kolem nás. Denně na nás působí obrovské množství reklamních sdělení, ať už z televize, z internetu či z časopisů, ale reklamu také můžeme vidět v obchodech a na ulicích. Oblíbeným cílem obchodníků jsou děti, tato práce se proto zabývá vlivem reklamy na děti. Cílem práce je analyzovat vliv reklamy na děti školního a předškolního věku, dále pak zjistit, jak děti reklamu vnímají a do jaké míry jsou jí ovlivněny v závislosti na jejich věku a pohlaví. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá reklamou, spotřebním chováním a segmentací trhu, poslední kapitola už je přímo zaměřena na specifika dětského segmentu, na metody oslovení dětí a závěr je věnován regulaci reklamy ve vztahu k dětem. Praktická část práce se týká vlastního výzkumu, který byl proveden formou skupinové diskuze s předškolními dětmi, papírového dotazování školních dětí a dotazníkového šetření mezi rodiči.
Keywords: děti; psychologie reklamy; reklama; vliv reklamy na děti
Thesis title: The Impact of Advertising on Children Attending the Primary School and the Nursery School
Author: Jantošová, Nicole
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Vojtíšek, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Advertising is everywhere around us. Every day a large amount of commercials and adverts is influencing us regardless of the fact whether it is from TV, the internet or magazines. We also can see advertising in shops and on the streets. Children are becoming a popular target of traders and therefore this thesis is focused on the impact of advertising on children. The goal of the thesis is to analyse the impact of advertising on children attending the primary school and the nursery school, then to find out how children perceive advertising and how they are influenced by it depending on their age and gender. The thesis is divided into two parts. The theoretical part concentrates on advertising, the consumer behaviour and the segmentation of the market. The last chapter focuses on the specifics of children´s segment, methods of addressing children and the end of this part is dedicated to the regulation of advertising in relation to children. The practical part concerns my own survey which was carried out in the form of group discussion with pres-chool children, questionnaire among pupils and online questionnaire among parents.
Keywords: children; psychology of advertising; advertising; the impact of advertising on children

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2014
Date of submission: 31. 5. 2015
Date of defense: 27. 5. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46593/podrobnosti

Files for download

    Last update: