The draft process ot the curriculum in the sphere of management accountingin the subject of accounting business academies in the Czech Republic in the context of the development of accounting thought

Thesis title: Návrh zpracování učiva v oblasti manažerského účetnictví pro obchodní akademie v kontextu rozvoje účetního myšlení
Author: Stuchlíková, Gabriela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je zaměřena na návrh zpracování učiva v oblasti manažerského účetnictví v předmětu účetnictví na obchodních akademiích v ČR. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První z nich představuje rozbor současného poznání z hlediska výzkumů ekonomického a účetního myšlení, rozbor kurikulárních dokumentů a didaktických aspektů výuky. Druhá část, praktická, se soustřeďuje na dvě části výzkumného šetření. Tato šetření se zabývají názory učitelů účetnictví na didaktickou stránku výuky a následné ověření návrhu výuky pomocí didaktických testů.
Keywords: manažerské účetnictví; didaktické testy; rozpočty; didaktika; kalkulace; ekonomické a účetní myšlení; didaktické metody; didaktické zásady
Thesis title: The draft process ot the curriculum in the sphere of management accountingin the subject of accounting business academies in the Czech Republic in the context of the development of accounting thought
Author: Stuchlíková, Gabriela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Abstract this thesis focuses on the draft process of the curriculum in the sphere of management accounting in the subject of accounting business academies in the Czech Republic. The work is divided into two parts, which are theoretical and practical. The first part involves analysis of current findings in the terms of economic and financial thinking and analysis of curriculum documents and educational aspects of teaching. The practical part consists of two parts of the research. Firstly, it investigates the opinions of accounting teachers about didactic aspects of teaching and subsequently it verificates the draft instruction with didactic tests.
Keywords: costing; methods of didactics; principles of didactics; management accounting; educational tests; budgets; economic and financial thinking; didactics

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2015
Date of submission: 30. 6. 2016
Date of defense: 8. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/54431/podrobnosti

Files for download

    Last update: