The draft process ot the curriculum in the sphere of management accountingin the subject of accounting business academies in the Czech Republic in the context of the development of accounting thought
Thesis title: | Návrh zpracování učiva v oblasti manažerského účetnictví pro obchodní akademie v kontextu rozvoje účetního myšlení |
---|---|
Author: | Stuchlíková, Gabriela |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Holečková, Lenka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato diplomová práce je zaměřena na návrh zpracování učiva v oblasti manažerského účetnictví v předmětu účetnictví na obchodních akademiích v ČR. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První z nich představuje rozbor současného poznání z hlediska výzkumů ekonomického a účetního myšlení, rozbor kurikulárních dokumentů a didaktických aspektů výuky. Druhá část, praktická, se soustřeďuje na dvě části výzkumného šetření. Tato šetření se zabývají názory učitelů účetnictví na didaktickou stránku výuky a následné ověření návrhu výuky pomocí didaktických testů. |
Keywords: | manažerské účetnictví; didaktické testy; rozpočty; didaktika; kalkulace; ekonomické a účetní myšlení; didaktické metody; didaktické zásady |
Thesis title: | The draft process ot the curriculum in the sphere of management accountingin the subject of accounting business academies in the Czech Republic in the context of the development of accounting thought |
---|---|
Author: | Stuchlíková, Gabriela |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Holečková, Lenka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Abstract this thesis focuses on the draft process of the curriculum in the sphere of management accounting in the subject of accounting business academies in the Czech Republic. The work is divided into two parts, which are theoretical and practical. The first part involves analysis of current findings in the terms of economic and financial thinking and analysis of curriculum documents and educational aspects of teaching. The practical part consists of two parts of the research. Firstly, it investigates the opinions of accounting teachers about didactic aspects of teaching and subsequently it verificates the draft instruction with didactic tests. |
Keywords: | costing; methods of didactics; principles of didactics; management accounting; educational tests; budgets; economic and financial thinking; didactics |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 10. 2015 |
---|---|
Date of submission: | 30. 6. 2016 |
Date of defense: | 8. 6. 2016 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/54431/podrobnosti |