Application of neuroscience in the field of marketing in relation to ethics

Thesis title: Využití neurovědy v marketingu s přihlédnutím k etice
Author: Smetanová, Alžběta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Vacura, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce Využití neurovědy v marketingu s přihlédnutím k etice se zabývá aktuálním tématem neuromarketingu a jeho etických aspektů. Nejprve vymezuje neurovědu jako disciplínu, na jejímž základě se neuromarketing konstituuje, a poté definuje pojem neuromarketingu včetně jeho stručné historie. Následně práce obsáhle pojednává o praxi využití poznatků neurovědy pro komerční účely, počínaje základními principy neuromarketingu a relevancí tohoto relativně nového oboru konče. Reflektujíce rozdílnost názorů na skutečný přínos neuromarketingu následně diskutuje problematiku komunikace neuromarketingových metod na trhu a poté se blíže věnuje potenciálně neetickým oblastem v praxi neuromarketingu. Na závěr práce detailně rozebírá s ním spjatou otázku manipulace optikou tří různých směrů praktické filosofie; utilitarismu, deontologie a etiky odpovědnosti.
Keywords: neurověda; marketing; neuroetika; utilitarismus; deontologie; etika povinnosti; etika odpovědnosti; etika; neuromarketing
Thesis title: Application of neuroscience in the field of marketing in relation to ethics
Author: Smetanová, Alžběta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Vacura, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis Application of neuroscience in the field of marketing in relation to ethics focuses on a current topic of neuromarketing and its ethical aspects. Firstly, it describes neuroscience as a discipline which lays the foundation for neuromarketing. Consequently, it defines the term neuromarketing and briefly summarizes its history. The thesis continues with a thorough examination of practical use of findings of neuroscience for commercial purposes, ranging from basic principles of neuromarketing to a relevance of this relatively new discipline. While reflecting diversity of opinions on the actual contribution of neuromarketing, the thesis proceeds with a discussion of the issue of communicating neuromarketing methods on a business-to-business market and then pays close attention to potentially unethical areas in the practice of neuromarketing. In its final part, the thesis debates a question of manipulation through the lens of three different approches to moral philosophy, namely utilitarianism, deontology and the ethics of responsibility.
Keywords: ethics; neuroethics; marketing; utilitarianism; neuromarketing; deontology; ethics of duty; neuroscience; ethics of responsibility

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 2. 2016
Date of submission: 4. 5. 2016
Date of defense: 14. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56038/podrobnosti

Files for download

    Last update: