The influence of advertising on children

Thesis title: Vliv reklamy na děti
Author: Kubíková, Edita
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Malecká, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce je zaměřena na reklamu a konkrétně na její vliv na dětskou část populace. Teoretická část pojednává o pojmech jako například marketing, marketingový mix a reklama. Zkoumá druhy reklam a reklamních médií a historii reklamy. Dále definuje a rozlišuje vlivy reklamy na různé věkové skupiny. Praktická část představuje vlastní dotazníkové šetření, které zkoumá přístup rodičů k reklamám a vliv reklamy na jejich děti. Dotazník je porovnán s rozhovorem s odborníkem, který se danou problematikou zabývá. Déle analyzuje a zhodnocuje rozhovor s Brand manažerem společnosti Mondelez, který poskytuje pohled na problematiku ze strany firmy. Závěrem rozebírá rozhovory s dětmi různých věkových kategorií a zkoumá jejich postoj k reklamě. Cílem bakalářské práce je zhodnotit, zda má reklama na děti pozitivní, neutrální či negativní vliv a popřípadě navrhnout vhodná řešení, jak se těmto vlivům bránit. Důležitou součástí je ukázat, jak k této problematice přistupují nadnárodní korporace, které vyrábí a prodávají výrobky určené dětem.
Keywords: Spotřebitel; Děti; Reklama; Marketing
Thesis title: The influence of advertising on children
Author: Kubíková, Edita
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Malecká, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis is focused on advertising and specifically on its impact on children. The theoretical part discusses terms such as marketing, marketing mix and advertising. It also analyses types of advertisement, media and advertising history before moving on to define and distinguish the impacts of advertising on different age groups. The practical part presents its own survey which analyses the attitude of parents to advertising and the influence of advertising on their children. This survey is compared to an interview with an expert who deals with the issue. Subsequently, it analyses and evaluates the interview with the Brand manager of Mondelez, which provides a view of the issue from the side of the company. Finally, the practical part analyses interviews with children of different ages and examines their attitude to advertising. The aim of the bachelor thesis is to evaluate whether advertising has positive, neutral or negative effect and alternatively propose appropriate solutions to resist these influences. The important part is to show how multinational corporations, which produce and sell products for children, approach the issue.
Keywords: Advertising; Marketing; Children; Consumer

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 9. 2015
Date of submission: 29. 4. 2016
Date of defense: 1. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/53904/podrobnosti

Files for download

    Last update: