The Role of the Narrative in Marketing of Culture Heritage

Thesis title: Role příběhu v marketingu kulturního dědictví
Author: Neubauerová, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Tesařová, Michaela
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou role příběhu při animaci kulturního dědictví, jejím cílem je posouzení efektivity využití příběhu v marketingu kulturních nemovitých památek. Teoretická část práce popisuje specifika marketingu kultury a kulturního produktu, zaměřuje se na využití psychologie a emocí v marketingu a vysvětluje teorii naratologie a storytellingu jako aplikace při animaci příběhu. Praktická část představuje výzkum a analýzu vybraných objektů, které využívají anebo nevyužívají příběh k sebepropagaci a zkoumá též marketingovou kampaň agentury CzechTourism. Analýzu vybraných objektů prováděla autorka osobně dotazníkovým šetřením. Práce poskytuje na základě výzkumné sondy důkazy funkčnosti příběhu v animaci kulturního dědictví a doporučuje případné změny dosavadní marketingové propagace.
Keywords: Nemovité památky; Marketing kultury; Storytelling; Výzkum
Thesis title: The Role of the Narrative in Marketing of Culture Heritage
Author: Neubauerová, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Tesařová, Michaela
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the role of the narrative in animation culture heritage. Its aim is to assess the effectiveness of the use of the narrative in the marketing of cultural monuments. The theoretical part describes the specifics of the art marketing and the culture product, focusing on the use of psychology and emotions in marketing and explains the theory of narratology and storytelling and its application for an animation of the narrative. The practical part includes a research and analysis of selected objects that use or do not use the story for self-promotion, and also investigates the marketing campaign of the CzechTourism Agency. Analysis of selected objects was personally accomplished by the author through the questionnaire survey. Based on the research probe, the thesis provides evidence of the narrative functionality in animation of the culture heritage and recommends convenient changes to existing marketing promotion.
Keywords: Storytelling; Arts Marketing; Culture monuments; Research

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 10. 2014
Date of submission: 1. 4. 2016
Date of defense: 7. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/49548/podrobnosti

Files for download

    Last update: