The influence of demographic changes on marketing in the Czech Republic

Thesis title: Vliv demografických změn na marketing v České republice
Author: Kašpar, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Palíšková, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá vlivem současných demografických změn na marketing. V práci jsou změny nejen podrobně charakterizovány a popsány, ale je zde také kladen důraz na marketingový pohled vzhledem k změnám, ke kterým v české společnosti dochází. Demografický vývoj je ovlivněn například celkovým počtem obyvatel, stárnutím populace nebo migrací. V České republice je nejvýraznější změnou stárnutí populace, a proto je práce zaměřena především na tento jev, který přináší zásadní proměnu v každodenním životě každého z nás. Stárnutí populace vede ke změnám věkové struktury ve všech vyspělých zemích včetně České republiky. Počty přibývajících seniorů budou mít obrovský dopad na ekonomiku, pozmění životní styl a také postavení této části populace ve společnosti. Všechny demografické změny vedou k otevírání nových marketingových příležitostí, na které je práce zaměřena.
Keywords: demografický vývoj; marketing; stárnutí populace; migrace; demografické prostředí; senioři
Thesis title: The influence of demographic changes on marketing in the Czech Republic
Author: Kašpar, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Palíšková, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
This Bachelor thesis is focused on the influence of demographic changes on marketing. The thesis characterizes and describes the changes, but there is also an emphasis on the marketing view of the changes that occur in Czech society. Demographic trends are affected by total population, population ageing, migration and other factors. The most significant change in the Czech Republic is the population ageing, on which this thesis is primarily focused because it affects daily life of everyone. Population ageing leads to changes in age structure of all developed countries including the Czech Republic. The increasing number of seniors will have a huge impact on the economy, the lifestyle and the social status of this part of the population. Every demographic change leads to new marketing opportunities, which is the subject of this bachelor thesis.
Keywords: migration; demographic trends; marketing; seniors; demographic forces; population ageing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 11. 2015
Date of submission: 9. 5. 2016
Date of defense: 1. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55294/podrobnosti

Files for download

    Last update: