The Effectiveness of Subliminal Advertising

Thesis title: Efektivita podprahovej reklamy
Author: Sotáková, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Starostová, Adriana
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Diplomová práca sa snaží nájsť odpoveď na otázku či podprahová reklama dokáže ovplyvniť správanie spotrebiteľa a prinútiť ho k voľbe konkrétneho produktu. Prvá, teoretická časť práce, sa zaoberá rešeršou literatúry zameranej na problematiku podprahovej reklamy. V nasledujúcej časti sa sústredí na popis metodológie využívanej pri výskumoch uvedenej problematiky a popis štatistického spracovania výsledkov experimentu. Praktická časť diplomovej práce je upriamená na vykonanie experimentu overujúceho účinky podprahovej reklamy. Cieľom experimentu bolo zistiť, či obrazový podprahový stimul v podobe fľaše konkrétnej značky minerálnej vody, dokáže ovplyvniť voľbu človeka. Experiment bol realizovaný na študentoch Vysoké školy ekonomické v Praze a spočíval v podprahovom premietnutí fľaše Poděbradky. Po podprahovom zobrazení tejto minerálnej vody sa skúmalo, či si ju respondenti budú vyberať vo väčšej miere oproti študentom, ktorí jej neboli podprahovo vystavení. Výskum ukázal, že podprahová reklama v podobe konkrétnej značky minerálnej vody neovplyvnila výber respondentov a ich zámer piť danú minerálnu vodu. Na záver práca uvádza obmedzenia vykonaného experimentu a odporúča zameranie budúceho výskumu v tejto oblasti.
Keywords: podprahová reklama; Poděbradka; experiment; podprahové inštruovanie; efektivita
Thesis title: Efektivita podprahové reklamy
Author: Sotáková, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Starostová, Adriana
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Diplomová práce se snaží najít odpověď na otázku zda podprahová reklama dokáže ovlivnit chování spotřebitele a přimět ho k volbě konkrétního produktu. První, teoretická část práce, se zabývá rešerší literatury zaměřené na problematiku podprahové reklamy. V následující části se soustředí na popis metodiky využívané při výzkumech uvedené problematiky a popis statistického zpracování výsledků experimentu. Praktická část diplomové práce je upřena na provedení experimentu ověřujícího účinky podprahové reklamy. Cílem experimentu bylo zjistit, zda obrazový podprahový stimul v podobě láhve konkrétní značky minerální vody, dokáže ovlivnit volbu člověka. Experiment byl realizován na studentech Vysoké školy ekonomické v Praze a spočíval v podprahovém promítnutí láhve Poděbradka. Po podprahovém zobrazení této minerální vody se zkoumalo, zda si ji respondenti budou vybírat ve větší míře oproti studentům, kteří jí nebyly podprahově vystaveni. Výzkum ukázal, že podprahová reklama v podobě konkrétní značky minerální vody neovlivnila výběr respondentů a jejich záměr pít danou minerální vodu. Na závěr práce uvádí omezení provedeného experimentu a doporučuje zaměření budoucího výzkumu v této oblasti.
Keywords: efektivita; podprahová reklama; experiment; Poděbradka; podprahové instruování
Thesis title: The Effectiveness of Subliminal Advertising
Author: Sotáková, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Starostová, Adriana
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Master´s Thesis aims to find the answer to the question whether subliminal advertising is able to influence consumer behaviour and make him to choose the specific product. The first, theoretical part, deals with literature review which focuses on the issue of subliminal advertising. In the second and third part, it concentrates on the description of methodology used in studies of aforementioned topic and definition of statistical methods used for evaluating the experiment. The practical part of the Master´s Thesis concentrates on realisation of the experiment verifying the effects of subliminal advertising. The purpose of the experiment was to determine if pictorial subliminal priming of bottle of specific brand of mineral water is able to influence the choice of consumer. Experiment was conducted on students of University of Economics, Prague and consisted of subliminal priming of participants by Poděbradka bottle. Afterwards it was investigated whether participants, opposed to those who were not subliminally primed, chose subliminally primed mineral water in the higher extent. The experiment determined that subliminal advertising of brand of specific mineral water did not affected the choice of participants and their intention to drink this mineral water. At the end, Master´s Thesis indicates limitations of conducted experiment and recommends alignment for the future research.
Keywords: effectiveness; Poděbradka; subliminal advertising; experiment; subliminal priming

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 11. 2015
Date of submission: 6. 6. 2016
Date of defense: 15. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55130/podrobnosti

Files for download

    Last update: