Possibilities of using modern technologies in teaching economics in secondary schools

Thesis title: Možnosti využití moderních technologií ve výuce ekonomických předmětů na SŠ
Author: Čejková, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Langer, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití moderních technologií ve výuce ekonomických předmětů na středních školách. V teoretické části je rozebrána problematika modernizace výuky, včetně představení dokumentu MŠMT Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dále jsou v rámci teoretické části podrobně rozebrány jednotlivé druhy moderních technologií. Poslední kapitola této části diplomové práce se zabývá současnými projekty, které mají za úkol podpořit modernizaci výuky. V rámci empirické části práce jsou provedeny analýzy dotazníkového šetření provedeného u pedagogů ekonomických předmětů na středních školách a dále u žáků také navštěvujících střední školu. Cílem této části je pomocí diagnostického výzkumu zjistit postoje učitelů a žáků k moderním technologiím. A také prověřit možnosti využití nových technologií při výuce ekonomických předmětů.
Keywords: moderní technologie; dataprojektor; interaktivní tabule; tablet; chytrý telefon
Thesis title: Possibilities of using modern technologies in teaching economics in secondary schools
Author: Čejková, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Langer, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is thematically focused on the use of modern technology in economic education at secondary schools. The theoretical part discusses the issue of modernization of education, including the presentation of the Ministry of Education document Strategy digital education by 2020. Furthermore in the context of theoretical analyzed in detail the different types of modern technology and the last chapter of this part of this thesis deals with current projects, which are designed to support the modernization of education. In the empirical part of this thesis, analyzes a survey carried out among teachers of business subject at secondary schools and pupils at a secondary school as well. The aim of this section is to use the survey to determine attitudes of teachers and students to modern technologies. And then also examine the possibilities of new modern technologies in teaching business subjects.
Keywords: tablet; modern technology; data projector; interactive boards; smart phone

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 11. 2015
Date of submission: 31. 5. 2016
Date of defense: 8. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55074/podrobnosti

Files for download

    Last update: