Entrepreneurship education at secondary vocational schools

Thesis title: Výchova k podnikavosti žáků SOŠ
Author: Homolová, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Langer, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na výchovu k podnikavosti. První část obsahuje teoretická východiska dané problematiky. Je věnována definování základních pojmů, je zde vysvětlen význam podnikatelské výchovy a popsány subjekty, které se zabývají jejím rozvojem. Dále se tato část zabývá také aktuálními projekty rozvoje podnikavosti, které v současné době probíhají a to nejen v České republice, ale i v rámci Evropské unie a rovněž v rámci celosvětových organizací. Cílem empirické části je analyzovat konkrétní školní vzdělávací program a zhodnotit nakolik je v něm zahrnuta problematika podnikavosti a podnikání jako takového, zjistit postoje žáků k podnikání a ověřit jejich znalosti a podnikatelské dovednosti. Pro tento účel byl podle vzdělávacího programu sestaven didaktický test, který prokázal nedostatečnou úroveň znalostí o podnikání. Cílem této části práce je proto také navrhnutí doporučení na zlepšení výchovně vzdělávacího procesu, která by vedla žáky k většímu zájmu o podnikání, větší samostatnosti, vlastní aktivitě a kreativitě.
Keywords: podnikatelství; podnikání; didaktický test; střední odborné učiliště; podnikavost; rozvoj podnikavosti v ČR a v EU; klíčové kompetence; podnikatelské dovednosti; podnikatelská výchova
Thesis title: Entrepreneurship education at secondary vocational schools
Author: Homolová, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Langer, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on an enterprise education. There are theoretical outcomes of the particular issue included in the first part of the thesis. This part deals with a basic terminology definition as well as with an explanation of the meaning of an enterprise education and subjects that deal with its development. The first part of the thesis also deals with current enterprise education projects that are being in progress not only in the Czech Republic but also all over the European Union and international organizations. The goal of the empirical part is to analyze a particular educational program and to evaluate up to which level an enterprise issue in general is included. Another aim is to get to know the students attitude towards the enterprise and to check their knowledge about the business skill. For this purpose a didactic test had been created according to an educational program. This test has proven that the business knowledge level is not satisfying. Therefore, the aim of this part is also to design a recommendation of possible modification to improve the educational process that would lead students to a bigger interest in the issue of business, to be more independent, active and creative.
Keywords: enterpreneurship; secondary vocational school; development of enterprise it Czech Republic and European Union; enterprise; didactic test; business skill; business education; business; key competences

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 11. 2015
Date of submission: 31. 5. 2016
Date of defense: 8. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55055/podrobnosti

Files for download

    Last update: