Marketing Communications in Today´s Practice of Art Museums in the Czech Republic

Thesis title: Marketingová komunikace v soudobé praxi tuzemských muzeí umění
Author: Drozdová, Alexandra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Janištinová, Anna
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je celistvě popsat problematiku marketingové komunikace tuzemských muzeí umění na základě analýzy vybraných krajských galerií. V teoretické části téma zasazuje do historických a metodologických rámců. Stručně načrtává vývoj moderních galerií ve světě i v tuzemsku se zvláštním důrazem na vznik sítě regionálních galerií ve 2. půli 20. století. Identifikuje základní prvky marketingového mixu pro muzea umění, dále ilustruje možnosti užití elementů integrované marketingové komunikace v galerijním prostředí, v jeho kontextu se věnuje také pojmům branding a fundraising. Ve výzkumné části textu je zahrnuto 10 regionálních galerií, jež jsou představeny s akcentem na rozbor jimi používaných prostředků marketingové komunikace. Data byla získána na základě dotazníkového šetření mezi zástupci galerií. Práce se věnuje také vizuálnímu stylu jednotlivých galerií a analýze mediálního monitoringu pro každou z nich. Lze říci, že marketingová komunikace je v praxi tuzemských galerií ukotvena, jejímu většímu rozvoji brání zejména nedostatek financí.
Keywords: art marketing; Česká republika; krajská galerie; muzeum umění; Marketingová komunikace
Thesis title: Marketing Communications in Today´s Practice of Art Museums in the Czech Republic
Author: Drozdová, Alexandra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Janištinová, Anna
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to describe thoroughly the way Czech museums of art are using the principles of marketing communications nowadays. Theoretical part of the thesis presents brief history of modern museums worldwide as well as in the Czech Republic (with special stress on the network of regional galleries being founded in the second half of the 20th century. It also presents bases of museum marketing and the elements of integrated marketing concept applied on galleries. Terms of branding and fundraising are mentioned as well. The research part of the thesis contains the results of questionnaire survey among 10 representatives of Czech regional galleries. Each of the included museums of art is introduced with emphasis on their ways of using marketing communications principles. Their visual identities are also described and media monitoring analysis is added to all of them. We can say that the principles of marketing communications are anchored among Czech galleries; however they struggle with the lack of finance needed to concentrate more on such activities.
Keywords: Marketing Communications; Czech Republic ; Museum of Art; Art Marketing; Regional Gallery

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 12. 2015
Date of submission: 18. 5. 2016
Date of defense: 6. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55678/podrobnosti

Files for download

    Last update: