Are people effective with gift gifting?

Thesis title: Jsou lidé efektivní u obdarovávání?
Author: Kuklová, Andrea
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Janíčko, Martin
Opponents: Máslo, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je analýza efektivity lidí při obdarovávání na základě různých demografických faktorů, a také individuálního vnímání efektivity jednotlivých forem obdarovávání. Stěžejní myšlenka celé práce vychází z analýzy Joela Waldfogela (1993) vytvořené na základě dat z dotazníkových průzkumů, kdy je u obdarovávání hmotnými dary prokázán vznik nákladů mrtvé váhy. Jelikož neznáme přesné preference obdarovávaného, nejefektivnějším darem, odhlédneme-li od citových apod. aspektů, jsou samotné peníze. Nejprve se zaměřuji na srovnání již existujícího výzkumu v této oblasti z řad různých uznávaných ekonomů a navazuji teorií očekávané hodnoty a očekávaného užitku. Neefektivnost u hmotných darů vzniká právě z toho důvodu, že dárce vybírá předmět podle maximální očekávané hodnoty pro příjemce, což se však nerovná maximálnímu očekávanému užitku. Dále se věnuji nákladům mrtvé váhy nejen z pohledu ekonomické teorie, ale i s přesahem do teorie her. Na vlastním výzkumu založeném na dotazníkovém šetření bylo prokázáno, že lidé při obdarovávání jednají neefektivně. Signifikantními faktory jsou například obor, vzdělání, a především osobní preference člověka v roli dárce a obdarovaného. Respondenti tedy mnohem častěji obdarovávají neefektivní formou (hmotné dárky či dárkovými poukazy) a efektivní forma je upozaděna (peníze či dárkové poukazy v hodnotě). Bylo taktéž potvrzeno, že lidé jsou o 12 % ochotnější peníze přijímat jako dar, než je jako formu obdarování využívat. Bylo zjištěno, že v populace při obdarovávání opravdu vznikají náklady mrtvé váhy, a to ve výši 14 až 21 %.
Keywords: obdarovávání; dotazníkové šetření; směnná hodnota; užitná hodnota; peníze; neefektivnost; náklady mrtvé váhy
Thesis title: Are people effective with gift gifting?
Author: Kuklová, Andrea
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Janíčko, Martin
Opponents: Máslo, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to analyze people s effectiveness when gift giving based on various demographic factors and also on individual perception of each form of gift gifting. The key idea of this work is taken from analysis done by Joel Waldfogel (1993) who, based on data from a survey, proved that when giving material gifts the deadweight loss is created. As we do not know precise preferences of the gift recipient, if we disregard emotional value etc., the most effective gift is money. First, I am comparing already existent research in this area done by many recognized economists, then continuing with theory of expected value and expected utility. Ineffectiveness when giving material gifts is created because a donor picks a gift by its expected value for a receiver which is not equal to maximum expected utility. Next I am dealing with the deadweight loss, not only from the economic theory point of view but also with an overlap to the game theory. Based on my own questionnaire survey I proved that people are ineffective when gift-gifting. Significant factors are for instance specialization, education and importantly also personal preferences of a person in the role of a donor or a recipient. Respondents mainly prefer the ineffective form of gifts (material gifts or gift vouchers) rather than the effective form (money or gift cards). It was also confirmed that people are by 12 % more willing to accept money as a gift than give it to someone as a gift. Furthermore the survey proved that in case of gifting the deadweight loss is really created, and it is in the amount of 14 to 21 %.
Keywords: questionnaire survey; exchange value; utility value; ineffectiveness; deadweight loss; gift giving; money

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 3. 2017
Date of submission: 12. 5. 2017
Date of defense: 14. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57196/podrobnosti

Files for download

    Last update: