The use of problem-based teaching in the subject of accounting in business academies

Thesis title: Využití problémového vyučování v předmětu účetnictví na obchodních akademiích
Author: Hezinová, Aneta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Nýčová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá využitím problémového vyučování v předmětu účetnictví na obchodních akademiích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaobírá významem účetnictví a postavením předmětu účetnictví na obchodních akademiích. Pozornost je věnována výchovně vzdělávacím cílům, uspořádání učiva, mezipředmětovým vztahům a učebnici jako hlavní učební pomůcce. Dále je práce zaměřena na samotnou koncepci problémového vyučování, kdy jsou uvedeny její charakteristické rysy, metody, organizační formy a zásady pro tvorbu didaktického materiálu. V druhé části práce, tedy v praktické, je nejprve provedena didaktická analýza učiva v nejpoužívanější učebnici na obchodních akademiích. Závěrem bakalářské práce je mnou vytvořená případová studie.
Keywords: případová studie; účetní doklady; didaktika účetnictví; účetnictví; problémové vyučování
Thesis title: The use of problem-based teaching in the subject of accounting in business academies
Author: Hezinová, Aneta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Nýčová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the use of problem-based teaching in the subject of accounting which is taught in business academies. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the importance of accounting and with the particular position of object of accounting for business academies. The attention is paid to the educational objectives, its layout, the cross-curricular links and textbooks as the main teaching guide. Further the work is focused on the concept of teaching through problem solving when are given their characteristics, methods, organizational forms and principles for the creation of didactic material. In practice one at first is performed didactic analysis of the curriculum in the most widely used textbook in business academies. In conclusion, the thesis is a case study which was created by me.
Keywords: teaching through problem solving; accounting; accounting source documents; didactics of accounting; case study

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 10. 2015
Date of submission: 30. 6. 2016
Date of defense: 8. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/54517/podrobnosti

Files for download

    Last update: