The use of activation methods in teaching economics

Thesis title: Využití aktivizujících metod v předmětu ekonomika
Author: Dlouhá, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Králová, Alena
Opponents: Trnka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Abstrakt Ve své diplomové práci se zabývám aktivizujícími metodami. Cílem je probrat se studenty danou látku za pomoci různých aktivizujících metod a následně vytvořit test a zjistit, jakých výsledků žáci dosáhnou. Konkrétně jsem chtěla prozkoumat, zda má použití aktivizujících metod vliv na znalosti žáků. Dále jsem chtěla znát názor žáků na aktivizující metody a zjistit, zda je vyučující v ekonomice používají. Diplomovou práci jsem rozdělila na dvě části, a to teoretickou a výzkumnou. V teoretické části se zabývám vzděláváním na ekonomických školách, organizačními formami, vzdělávacími metodami, kde se zaměřuji blíže na ty aktivizující. Ve výzkumné části popisuji postup svého experimentu. Stěžejní částí je analýza výsledků didaktického testu, který žáci vypracovávali, a je doplněna o výsledky dotazníkového šetření. Ve své práci poukazuji na vliv použití aktivizujících metod při výuce a na přínos pro žáky, kteří tak získávají praktické znalosti.
Keywords: organizační formy; výukové metody; didaktický test; aktivizující metody; hodnocení; vzdělávání
Thesis title: The use of activation methods in teaching economics
Author: Dlouhá, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Králová, Alena
Opponents: Trnka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Abstrakt In my thesis I deal with the activation methods. The aim of this is to explain the students given topic using several activation methods with following test, which should give feedback of the results achieved. I wanted to research whether the activation methods affect students knowledge. I also wanted to know the students opinion on those methods and find out, if they are used by teachers of economics. I divided the diploma thesis into two parts, theory and research. In the theoretical part I describe the education on schools of economics, forms of organization, educational methods mainly the activation ones. In research I describe the procedure of my experiment. The crucial part is the analysis of the didactic tests results, which was done by the students and it is completed with the questionnaires results. I point out the impact of using the activation methods in teaching and the benefits for students, who gain the practical knowledge.
Keywords: educational methods; forms of organization; education; evaluation; didactic test; activation methods

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 11. 2015
Date of submission: 31. 5. 2016
Date of defense: 9. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55274/podrobnosti

Files for download

    Last update: