Motivation to study economic subjects at secondary schools and universities
Thesis title: | Motivace ke studiu ekonomických předmětů na středních a vysokých školách |
---|---|
Author: | Herlíková, Eliška |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Krejčová, Kristýna |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá problematikou motivace ke studiu ekonomických předmětů na středních a vysokých školách, konkrétně její úrovní a strukturou včetně školní výkonové motivace. V první části práce naleznete teoretický pohled na motivaci obecně, dále specificky na motivaci k učení, na význam období adolescence a mladé dospělosti v motivaci člověka a na konec je zde zhodnocen vliv učitele na motivaci studentů. V druhé části práce je proveden výzkum motivace žáků středních škol a studentů vysokých škol s ekonomickým zaměřením a to prostřednictvím dotazníkového šetření. Rozdíly v motivaci dvou věkových kategorií jsou následně mezi sebou konfrontovány a jejich existence je diskutována v souvislosti s teoretickým podkladem. |
Keywords: | motivace; vysoké školy; ekonomické předměty; střední školy; vzdělávání |
Thesis title: | Motivation to study economic subjects at secondary schools and universities |
---|---|
Author: | Herlíková, Eliška |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Krejčová, Kristýna |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis deals with motivation to study economic subjects at secondary schools and universities, specifically with its level and structure as well as achievement motivation. You can find a general theoretical overview in the first part of the thesis and then a detailed view on motivation to learn, on the importance of adolescence and young adulthood in human motivation. The final part of the theoretical part evaluates the influence of teachers on students' motivation. The second part of the thesis is a research of secondary school and university students' motivation made by using a questionnaire. Differences between both age categories are then compared and their existence is discussed in the context of the theoretical basis. |
Keywords: | universities; motivation; economic subjects; education; secondary schools |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 20. 10. 2015 |
---|---|
Date of submission: | 16. 12. 2016 |
Date of defense: | 9. 6. 2016 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/55820/podrobnosti |