Pragmatic and didactic analysis of the topic of balance sheet for business academies

Thesis title: Věcný a didaktický rozbor základního učiva o rozvaze na obchodních akademiích
Author: Kosíková, Iveta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Fišerová, Marie
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá věcným a didaktickým rozborem učiva o rozvaze v prvním koncentrickém celku na obchodních akademiích. Cílem práce je zjištění stavu vědomostí spojených s rozvahou žáků druhých, třetích a čtvrtých ročníků pomocí anonymních testů na vybraných obchodních akademiích. Hlavním záměrem bylo vytvoření učebního materiálu pro rozvoj znalostí, který vychází i z výsledků anonymních testů. Výuka rozvahy by neměla končit probráním daného tematického celku, naopak mělo by se k ní průběžně vracet. Materiál je tvořen s myšlenkou, že rozvaha představuje základ účetnictví a měla by se proto prolínat i dalšími tematickými celky. Důležité je, aby se žáci v rozvaze orientovali a zobrazené údaje uměli využít a pochopili tak její smysl.
Keywords: bilanční rovnice; výsledek hospodaření; změny rozvahových stavů; aktiva; pasiva; rozvaha
Thesis title: Pragmatic and didactic analysis of the topic of balance sheet for business academies
Author: Kosíková, Iveta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Fišerová, Marie
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the pragmatic and didactic analysis of the topic of balance sheet in the first concentric circle for business academies. Goal of the thesis is ascertainment level of knowledge of balance sheet of students of secondary, third and fourth class by anonymous tests in selected business academies. Main aim of the thesis was to create a teaching material for development of knowledge, which is based on results of the anonymous tests. Education of balance sheet should not be finished by teaching only related thematic unit, on the contrary, it should allow to be able to get back to it once necessary. Teaching material is created with the relevant idea. The balance sheet constitutes the core of accounting and for that reason balance sheet should be embodied in further thematic units. For students it is necessary to orientate in the balance sheet, to be able use the information and understand its meaning.
Keywords: balance sheet equation; liabilities and owner's Equity; bottom line; assets; changes in balance sheet conditions; balance sheet

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 5. 2015
Date of submission: 30. 6. 2016
Date of defense: 8. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/52873/podrobnosti

Files for download

    Last update: