Pragmatic and didactic analysis of the topic of balance sheet for business academies
Thesis title: | Věcný a didaktický rozbor základního učiva o rozvaze na obchodních akademiích |
---|---|
Author: | Kosíková, Iveta |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Berková, Kateřina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá věcným a didaktickým rozborem učiva o rozvaze v prvním koncentrickém celku na obchodních akademiích. Cílem práce je zjištění stavu vědomostí spojených s rozvahou žáků druhých, třetích a čtvrtých ročníků pomocí anonymních testů na vybraných obchodních akademiích. Hlavním záměrem bylo vytvoření učebního materiálu pro rozvoj znalostí, který vychází i z výsledků anonymních testů. Výuka rozvahy by neměla končit probráním daného tematického celku, naopak mělo by se k ní průběžně vracet. Materiál je tvořen s myšlenkou, že rozvaha představuje základ účetnictví a měla by se proto prolínat i dalšími tematickými celky. Důležité je, aby se žáci v rozvaze orientovali a zobrazené údaje uměli využít a pochopili tak její smysl. |
Keywords: | bilanční rovnice; výsledek hospodaření; změny rozvahových stavů; aktiva; pasiva; rozvaha |
Thesis title: | Pragmatic and didactic analysis of the topic of balance sheet for business academies |
---|---|
Author: | Kosíková, Iveta |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Berková, Kateřina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The bachelor thesis deals with the pragmatic and didactic analysis of the topic of balance sheet in the first concentric circle for business academies. Goal of the thesis is ascertainment level of knowledge of balance sheet of students of secondary, third and fourth class by anonymous tests in selected business academies. Main aim of the thesis was to create a teaching material for development of knowledge, which is based on results of the anonymous tests. Education of balance sheet should not be finished by teaching only related thematic unit, on the contrary, it should allow to be able to get back to it once necessary. Teaching material is created with the relevant idea. The balance sheet constitutes the core of accounting and for that reason balance sheet should be embodied in further thematic units. For students it is necessary to orientate in the balance sheet, to be able use the information and understand its meaning. |
Keywords: | balance sheet equation; liabilities and owner's Equity; bottom line; assets; changes in balance sheet conditions; balance sheet |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 4. 5. 2015 |
---|---|
Date of submission: | 30. 6. 2016 |
Date of defense: | 8. 6. 2016 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/52873/podrobnosti |