Punk subculture in the Czech environment

Thesis title: Subkultura punku v českém prostředí
Author: Buociková, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hucková, Barbara
Opponents: Šubrt, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá subkulturou punku jako nedobrovolně působícím inovativním prvkem komerčního trhu. Řeší otázku podstaty punkové subkultury a zaobírá se otázkou, zda má pronikání punkových prvků do komerčního prostředí vliv na podstatu punku. Jejím cílem je také zjistit, jak punkové prvky v prostředí masové kultury vnímají mladí lidé stojící mimo punkovou subkulturu. Teoretická část práce vysvětluje základní pojmy a souvislosti v rámci daného tématu. Dále popisuje proces pronikání punkových prvků do tržního prostředí a jejich působení v rámci módního a hudebního průmyslu. Praktická část na základě výsledků kvalitativního a kvantitativního výzkumu, resp. výzkumné sondy popisuje stav dané problematiky v českém prostředí.
Keywords: masová kultura; komerce; subkultura; autenticita; punk
Thesis title: Punk subculture in the Czech environment
Author: Buociková, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hucková, Barbara
Opponents: Šubrt, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Thesis deals with punk subculture involuntarily acting as innovative element of the commercial market. It addresses the question of the essence of punk subculture, and focuses on the question whether the penetration of punk elements into the commercial environment affect the essence of punk. Aim of the thesis is also to find out how punk elements in the environment of mass culture are perceived by young people outside the punk subculture. The theoretical part explains the basic concepts and contexts within a given topic. It also describes the process of punk elements penetration into market environment and its influence within the fashion and music industry. The practical part, which is based on the results of qualitative and quantitative research, respectively research probes, describes the state of the issue in the Czech Republic.
Keywords: mass culture; commerce; authenticity; punk; subculture

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 2. 2016
Date of submission: 25. 5. 2016
Date of defense: 15. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56166/podrobnosti

Files for download

    Last update: