Profitability analysis of the sales channels (implemented in specific company)

Thesis title: Analýza ziskovosti prodejních kanálů (na příkladu konkrétní společnosti)
Author: Gejdoš, Matúš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Král, Bohumil
Opponents: Menšík, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá analýzou ziskovosti obchodních kanálů společnosti Decodom, spol. s r.o. Práce je primárně zaměřena na využití techniky Activity Based Costing pro měření výkonnosti obchodních kanálů společnosti. Hlavním cílem práce je provést analýzu vypovídací schopnosti kalkulačního systému ve společnosti a zpracovat návrh kalkulačního vzorce, vycházejícího z metody Activity Based Costing. Cíl je dosažen analýzou současného stavu ve společnosti, navržením modelu založeného na nákladové náročnosti aktivit a návrhem nového kalkulačního vzorce založeného na této metodě. V práci je zhodnocen přínos obchodních kanálů v podobě pilotního projektu, který je proveden na vzorku kuchyňského sortimentu produktové linie Decoplan. Práce se dělí na tři části: teoretickou, praktickou a aplikační (pilotní projekt). Přínosem práce je zejména nový pohled na ziskovost ve zkoumané společnosti a obecné závěry z výzkumu, které je možno potenciálně využít ve společnostech s podobným podnikatelským modelem.
Keywords: obchodní kanál; náklady aktivit; Activity Based Costing; kalkulace; výkonnost
Thesis title: Profitability analysis of the sales channels (implemented in specific company)
Author: Gejdoš, Matúš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Král, Bohumil
Opponents: Menšík, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The master thesis deals with the analysis of the profitability of the sales channels of the Decodom company. The thesis primarily focuses on the Activity Based Costing technique for measuring the performance of the company sales channels. The main aim of the thesis is to analyse the informational ability of the costing system in the company and prepare and propose a cost model, based on the Activity Based Costing method. The goal is achieved by the analysis of the current state of the company, the proposal of a model based on the costs of activities and the proposal of a new cost model based on this method. The contribution of the sales channels in the form of a pilot project is evaluated in the thesis which is performed on a sample of the kitchen range of the Decoplan product line. The thesis is divided in to three parts: theoretical, practical and applied (pilot project). The contribution of the thesis is a new view of the profitability of the examined company and general conclusions from the research, which can potentially be used in companies with a similar business model.
Keywords: performance; Activity Based Costing; costing; costs of activities; sales channel

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Managerial Accounting

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 9. 2015
Date of submission: 30. 4. 2016
Date of defense: 21. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/54290/podrobnosti

Files for download

    Last update: