Financing higher education in Slovak republic and Australia
Thesis title: | Financovanie vysokého školstva v Slovenskej republike a Austrálii |
---|---|
Author: | Morochovičová, Miriam |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Urbánek, Václav |
Opponents: | Kramata, Jakub |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | Význam terciárneho vzdelávania v posledných rokoch rastie, keďže kvalitný vysokoškolský systém a vysoké percento vysokoškolsky vzdelaných ľudí je základným predpokladom rozvoja krajiny. Táto bakalárska práca porovnáva zásadne odlišné systémy financovania vysokého školstva vo vybraných krajinách, a to financovanie vysokého školstva v Slovenskej republike založené na princípe dotácii verejným sektorom a naopak austrálsky systém fungujúci na princípe odloženého školného. Analýza jednotlivých modelov financovania terciárneho vzdelávania predkladá hlavné výhody a nevýhody úspešného austrálskeho systému a na základe týchto poznatkov podáva určité návrhy k implementácii výhodných rysov financovania vysokého školstva v Austrálii na Slovensku. Za výhody môžeme považovať presun čiastočnej záťaže z verejného na súkromný sektor, skvalitnenie a zámerné nepredlžovanie štúdia ako aj dodatočný tok finančných prostriedkov do vysokoškolského vzdelávania. V prípade implementácie formy odloženého školného do slovenského vysokoškolského systému je potrebné brať do úvahy aktuálnu sociálnu situáciu v Slovenskej republike ako aj vysoké administratívne náklady spojené so zavedením nového systému. K úspechu reformy vysokého školstva by mohla domôcť optimalizácia výšky školného ako aj obmedzenie spoplatneného štúdia len na niektoré odbory. |
Keywords: | Slovenská republika; financovanie školstva; Austrália; odložené školné; školné; vysoké školstvo |
Thesis title: | Financování vysokého školství ve Slovenské republice a v Austrálii |
---|---|
Author: | Morochovičová, Miriam |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Urbánek, Václav |
Opponents: | Kramata, Jakub |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | Význam terciárního vzdělávání v posledních letech roste, jelikož kvalitní vysokoškolský systém a vysoké procento vysokoškolsky vzdělaných lidí je základním předpokladem rozvoje země. Tato bakalářská práce porovnává zásadně odlišné systémy financování vysokého školství ve vybraných zemích, a to financování vysokého školství ve Slovenské republice založené na principu dotací veřejným sektorem a naopak australský systém fungující na principu odloženého školného. Analýza jednotlivých modelů financování terciárního vzdělávání předkládá hlavní výhody a nevýhody úspěšného australského systému a na základě těchto poznatků podává určité návrhy k implementování výhodných rysů financování vysokého školství v Austrálii na Slovensku. Za výhody můžeme považovat přesun částečné zátěže z veřejného na soukromý sektor, zkvalitnění a záměrné neprodlužování studia jako i dodatečný tok finančních prostředků do vysokoškolského vzdělávání.V případě implementace formy odloženého školného do slovenského vysokoškolského systému je potřeba brát do úvahy aktuální situaci ve Slovenské republice jako i vysoké administrativní náklady spojené se zavedením nového systému. K úspěchu reformy vysokého školství by mohla dopomoct optimalizace výše školného jako i omezení zpoplatněného studia jen na některé obory. |
Keywords: | financování školství; Slovenská republika; vysoké školství; Austrálie; odložené školné; školné |
Thesis title: | Financing higher education in Slovak republic and Australia |
---|---|
Author: | Morochovičová, Miriam |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Urbánek, Václav |
Opponents: | Kramata, Jakub |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | Year by year there is a growing importance of tertiary education, as high quality university system and high percentage of population with tertiary education represent the basic prerequisite for the development of the country. This bachelor thesis compares two completely different systems of financing tertiary education in Australia and Slovak republic. Slovak education system is financed by public sector subsidies in comparison to Australian education system which is based on deferred payment of tuition fees. The special focus is on advantages and disadvantages of successful financing of tertiary education in Australia. The main goal is to provide suitable recommendations for implementation of advantageous features of higher education financing in Australia for Slovak republic. The key advantages are considered to be: reducing the burden on public budgets with higher focus on private sector, better education quality and reducing the deliberate prolongation of study stay. Implementation of some features from Australia in Slovakia could mean high administrative costs and it requires proper understanding of current economic situation in Slovakia. Helping tools for successful university reform consist of optimization of university tuition fees and decreased amount of field of studies, which require paying university tuition fees. |
Keywords: | higher education financing; Australia; Slovak republic; deferred payment of tuition and fees; tuition fee; tertiary education |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Finance |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Public Finance |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 24. 2. 2016 |
---|---|
Date of submission: | 31. 5. 2016 |
Date of defense: | 16. 6. 2016 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/56454/podrobnosti |