Neuroeconomics: The analysis of consumer behavior and perception of TV spots

Thesis title: Neuroekonomie: Analýza spotřebitelského chování a vnímání televizních spotů
Author: Červenka, Petr
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Chytilová, Helena
Opponents: Máslo, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá detailní studií dvou televizních reklamních spotů nejmenované energetické společnosti. Cílem této práce je zjistit, zdali po zhlédnutí obou reklam a následném hloubkovém rozhovoru, kdy respondenti hodnotí reklamy, které viděli je jejich subjektivní hodnocení stejné nebo v rozporu s tím, jaké hodnoty jim byly během měření zjištěny. Vzorek 24 respondentů, jenž se výzkumu zúčastnil, prezentoval ekonomicky aktivní složení populace v České republice. Jednalo se tedy o osoby v různém věku, kombinaci dosaženého vzdělání a rovnoměrně zastoupeného poměru pohlaví. Neurologické měření, které probíhalo během sledování reklam, bylo prováděno skrze oční kameru, elektroencefalograf na měření mozkové reakce a fotopletismograf na měření změn tepové frekvence, měřič kožního odporu a tělesné teploty. Výsledná data jsou prezentována na grafech emoční polarity a aktivity. Výsledky prokazují, že slovní hodnocení respondentů ohledně jejich vnímání reklamy není vždy totožné s hodnotami, které jsou naměřeny přístroji. Práce na závěr obsahuje doporučení, jak úspěšně zacílit na tzv. koncového zákazníka, který využívá služeb dané společnosti.
Keywords: chování spotřebitele; subjektivní preference; neuromarketing; behaviorální ekonomie; averze ke ztrátě
Thesis title: Neuroeconomics: The analysis of consumer behavior and perception of TV spots
Author: Červenka, Petr
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Chytilová, Helena
Opponents: Máslo, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with the detailed study of two television commercials of an unnamed energy company. The aim of this work is to determine whether people's subjective evaluation is similar or different to values that were detected during the measurement, after viewing each commercial and in subsequent in-depth interviews. A sample of 24 respondents, who participated in the research, represented the composition of the economically active population in the Czech Republic. These were people of various ages, a combination of educational attainment and an evenly balanced gender ratio. Neurological measurement was done through an eye camera, brain responses were measured using electroencephalography (EEG), and changes in heart rate, skin resistance and body temperature were measured by photoplethysmography. The resulting data ispresented in graphs indicating emotional polarity and activity. The results show that respondent's verbal evaluation of their perception of ads is not necessarily identical with the values that are measured by the devices. The thesis concludes by recommending how to successfully target the so-called end user who uses the services of the company.
Keywords: Consumer Behaviour; Subjective Preferences; Neuromarketing; Behavioral Economics; Loss Aversion

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2016
Date of submission: 19. 5. 2016
Date of defense: 14. 9. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56552/podrobnosti

Files for download

    Last update: