Radical view of subjectivism according to L. M. Lachmann and its implications for consumer theory

Thesis title: Radikální pojetí subjektivismu podle L. M. Lachmanna a jeho implikace pro teorii spotřebitele
Author: Panáčková, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Špecián, Petr
Opponents: Máslo, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá radikálním metodologickým přístupem subjektivistického ekonoma Ludwiga M. Lachmanna a aplikací tohoto přístupu na teorii spotřebitele. Cílem této práce je zhodnotit, zda je Lachmannův metodologický přístup kompatibilní s přístupem v mainstreamové teorii spotřebitele, případně nakolik jsou tyto přístupy odlišné. V první části práce se zabývám kontextem radikálního subjektivismu, jeho stěžejními body a obecnými rozdíly v metodologii Lachmanna a mainstreamu. Následně se věnuji práci osobností Alfreda Schutze, George L. S. Shackla a Maxe Webera, na základě nichž Lachmann dospěl k radikálnímu přístupu. V praktické části aplikuji radikální subjektivismus na teorii spotřebitele a na základě výsledků této aplikace, vyhodnocuji, že přístupy kompatibilní nejsou. Argumentace radikálního přístupu není podložena silnými důkazy, a tento přístup není schopen podat predikčně kvalitnější alternativu teorie spotřebitele.
Keywords: metodologie ekonomie; teorie spotřebitele; Lachmann; radikální subjektivismus
Thesis title: Radical view of subjectivism according to L. M. Lachmann and its implications for consumer theory
Author: Panáčková, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Špecián, Petr
Opponents: Máslo, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This Bachelor Degree Thesis is concerned with methodological approach of the radical subjectivist economist Ludwig M. Lachmann and application of his approach on consumer theory. The aim of this study is to evaluate whether is methodological approach of Lachmann compatible with the approach used in mainstream consumer theory, eventually how these approaches are different. The first part deals with the context of radical subjectivism, its pivotal points and the general differences in methodology of Lachmann and mainstream. Then I devote the work of Alfred Schutz, George L. S. Shackle and Max Weber, on the basis of which Lachmann reached the radical approach. In the practical part I apply radical subjectivism on the consumer theory and according to these result I evaluate these approaches are not compatible. Arguments of radical approach is not supported by strong evidence, and this approach is incapable of giving prediction more quality alternative of consumer theory.
Keywords: consumer theory; Lachmann; methodology of economy; radical subjectivism

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2016
Date of submission: 31. 5. 2016
Date of defense: 14. 9. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56537/podrobnosti

Files for download

    Last update: