Social skills development of secondary school students in the Economics

Thesis title: Rozvoj sociálních dovedností žáků středních škol v předmětu ekonomika
Author: Urbášková, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Langer, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje sociálních dovedností žáků středních škol v předmětu ekonomika. V teoretických základech práce je vymezen pojem sociální dovednosti a vysvětlen jejich význam pro společnost. Podstatná část teorie je zde také věnována sociálním dovednostem v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím programem. V rámci empirické části je provedena analýza Rámcového vzdělávacího programu pro OA, jejímž prostřednictvím je zkoumáno, jakým způsobem se zaměřuje na rozvíjení sociálních dovedností žáků. Dále je pomocí dotazníkového šetření zjišťován současný stav osvojených sociálních dovedností u vybraných žáků z prvních ročníků na OA a jejich pohled na tuto problematiku. Práce je zaměřena také na to, zda učitelé v předmětu ekonomika vytvářejí dostatečně vhodné prostředí, které by žákům umožňovalo jejich sociální dovednosti rozvíjet. Konečným cílem je navrhnout konkrétní hry a činnosti, které by studentům pomohly rozvíjet tyto dovednosti v předmětu ekonomika.
Keywords: klíčové kompetence; aktivizační metody; rozvoj sociálních dovedností; předmět ekonomika; sociální dovednosti; sociální kompetence
Thesis title: Social skills development of secondary school students in the Economics
Author: Urbášková, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Langer, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This final thesis deals with the issue of social skills development of secondary school students in the Economics. The theoretical foundations of this work is to define the term of social skills and is explained his importance to the society. A substantial part of the theory is also devoted to the social skills in connection with the Framework educational program. Within the empirical part, an analysis of the FEP for BA is performed, through which the state of the method concentrated on the social skills of students is determined. Furthermore, through a questionnaire survey, the current state of acquired social skills of selected students from the first years on BA is investigated and their view on this issue. This work is also focusing on whether teachers in the Economics produce sufficient appropriate environment that would allow students to develop their social skills. The final goal is to suggest specific games and activities that allow students to improve these skills in the Economics.
Keywords: social skills; social competences; key competences; activation methods; development of social skills; Economics

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 2. 2016
Date of submission: 1. 1. 2017
Date of defense: 14. 9. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56353/podrobnosti

Files for download

    Last update: