Segmentation of business company customers using cluster analysis methods

Thesis title: Segmentace zákazníků obchodní společnosti s využitím metod shlukové analýzy
Author: Nesrstová, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Řezanková, Hana
Opponents: Vrabec, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce pojednává o možnostech využití metod shlukové analýzy pro segmentaci zákazníků obchodní společnosti. Teoretická část je zaměřena na popis vybraných metod shlukové analýzy a vysvětlení dalších pojmů souvisejících s danou problematikou, jako je CRM, segmentace a cílená komunikace. V praktické části jsou aplikovány metody shlukové analýzy na reálná data nejmenované obchodní společnosti s cílem vytvořit výchozí podklady použitelné pro plánování a realizaci cílené komunikace. K hlavním výpočtům je použit program R, k úpravě dat a zpracování výstupů z analýzy potom MS Excel. Na závěr práce jsou zhodnoceny aplikované metody a shrnuty poznatky získané během analýzy. Pro obchodní společnost byly vytvořeny a charakterizovány databáze, ze kterých může vycházet při marketingovém rozhodování.
Keywords: segmentace; cílená komunikace; shluková analýza
Thesis title: Segmentation of business company customers using cluster analysis methods
Author: Nesrstová, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Řezanková, Hana
Opponents: Vrabec, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis discusses the possibilities of using cluster analysis methods for customer segmentation. The theoretical part is focused on description of selected methods of cluster analysis and explanation of other concepts related to this topic, such as CRM, segmentation and targeted communication. In the practical part are applied cluster analysis methods to real data unnamed company with the aim of creating a default substrates useful for planning and implementation of targeted communication. For the main calculations is used program R, for data and output editing is used MS Excel. At the end of the work are evaluated applied methods and summarized lessons learned from the cluster analysis. For a company were created and characterized databases which could be useful for marketing decisions.
Keywords: segmentation; cluster analysis; targeted communication

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Statisticko-pojistné inženýrství
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Statistics and Probability

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 12. 2015
Date of submission: 20. 6. 2016
Date of defense: 25. 8. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55610/podrobnosti

Files for download

    Last update: