Marketing of e-Government in Czech Republic

Thesis title: Marketing e-Governmentu v České republice
Author: Nádvorníková, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lechner, Tomáš
Opponents: Vláčil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tématem této práce jsou možnosti využití marketingových nástrojů ve veřejné správě, konkrétně na poli postupné elektronizace veřejné správy označované jako e-government. V první části jsou diskutovány vhodnosti používání manažerských metod ve veřejném sektoru a nastíněn vývoj těchto implementací. Důraz je pak dán na marketingové nástroje a na způsoby komunikace orgánů veřejné správy s obyvateli. Na problematiku komunikace navazuje dílčí průzkum, který sleduje otevřenost webových stránek vybraných celostátních orgánů. Hlavní analýzou této práce je pak zhodnocení povědomí veřejnosti o možnostech využití služeb e-governmentu u nás. Průzkum proběhl na základě dotazníkového šetření a vyvrátil počáteční hypotézu, že nižší využívanost některých nástrojů plyne z nedostatku poskytnutých informací občanům.
Keywords: veřejná správa; e-Government; marketing
Thesis title: Marketing of e-Government in Czech Republic
Author: Nádvorníková, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lechner, Tomáš
Opponents: Vláčil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of this thesis is the possibility of an application of marketing tools in the public administration, particularly in the field of a gradual computerization of the public administration, called e-government. In the Part I, a suitability of the use of manager methods within the public sector is discussed and, a development of these implementations is outlined. An emphasis is then put on the marketing tools and methods of communication between the public authorities and the population. The communication issue is followed by a partial survey, which observes an openness of websites of selected national authorities. Finally, the main analysis of the thesis is to evaluate the public awareness of the possibilities of using the e-government services in our country. The questionnaire-based survey disproved an initial hypothesis, that the lower utilization of some tools is a result of a lack of information provided to the citizens.
Keywords: marketing; public administration; e-Government

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Veřejná správa
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 2. 2016
Date of submission: 31. 5. 2016
Date of defense: 21. 9. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56281/podrobnosti

Files for download

    Last update: