Analysis of global market of electronic entertainment

Thesis title: Analýza světového trhu elektronické zábavy
Author: Lebduška, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je seznámit odbornou ekonomickou veřejnost s trhem videoher, zejména pak domácích konzolí, a jeho specifiky. Sekundárním cílem bylo odhalit nejúčinnější marketingovou strategii, zmapovat současné trendy a predikovat budoucí. Pro seznámení s problematikou byla vypracována zevrubná historie trhu, mapující jej od jeho počátků v zábavním průmyslu devatenáctého století do současnosti. Pro odhalení efektivních marketingových strategií jsem zvolil komparační analýzu marketingových mixů třech největších hráčů konzolového trhu: firem Sony, Microsoft a Nintendo. Z analýzy vyplynuly jako nejdůležitější faktory úspěchu důraz na technickou vyspělost produktu, důsledná komunikace se zákazníky a včasná reakce na současné spotřebitelské trendy, mezi kterými vyčnívá zejména social gaming, tedy propojení hraní se sociálními sítěmi a reálnými lidmi, přáteli. Přínosem této práce kromě funkce příručky pro úvod do problematiky je tedy také insight pro začínající firmy, které z ní mohou čerpat při tvorbě strategie.
Keywords: Hry; Videohry; Marketing; Analýza; Konzole
Thesis title: Analysis of global market of electronic entertainment
Author: Lebduška, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
Main objective of this thesis is to introduce the video game market, with the focus on console market, to professional economic public. Secondary objective is to reveal best marketing strategy on this market, map current trends and predict future economical development of video game industry. The first part of the thesis focuses on the history of entertainment market from late 19th century to 2000s to bring complex portrait of the market. Second part is focused on contemporary situation on the market and the competition. I analysed marketing mix of three biggest players on the console market: Sony, Nintendo and Microsoft. The analysis revealed the crutial parts of succesful marketing mix: technological advanced product, research and development, clear close and immediate communication with customers, importance of following consumer trends (mainly social gaming) and worldwide market presence. Contribution of this thesis, apart from achieving two set objectives, is bringing insight of the market to local small game developers who can benefit from it and become more competitive.
Keywords: Analysis; Consoles; Marketing; Video; Game

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 9. 2014
Date of submission: 1. 9. 2015
Date of defense: 8. 9. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/49140/podrobnosti

Files for download

    Last update: