Analysis of the bitter spirits category and the perception of the brand Becherovka Original in the czech market

Thesis title: Analýza trhu kategórie bylinných “bitter” alkoholických nápojov a vnímanie značky Becherovka Original na českom trhu
Author: Michelík, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cieľom tejto práce je analyzovať trh bylinných alkoholických nápojov a vyhodnotiť vnímanie značky Becherovka Original na českom trhu a návrhnuť prípadné doporučenia na zlepšenie vnímania značky s dôrazom na mladú generáciu spotrebiteľov. V práci je popísaný teoretický základ na pochopenie spotrebného správania, nákupného rozhodovacieho procesu, prvkov, hodnoty a image značky. K splneniu cieľa bol vytvorený primárny výskum v podobe internetového dotazníkového šetrenia. Zo získaných dát bol analyzovaný trh alkoholických nápojov všeobecne, trh liehovín so zameraním na trh bylinných alkoholických nápojov v Českej republike. Ďalej bola analyzovaná marketingová stratégia značky. Na základe teoretickej časti a výsledkov výskumu bolo analyzované vnímanie značky Becherovka Original na českom trhu s dôrazom na mladých spotrebiteľov. Na záver boli navrhnuté doporučenia k budúcemu vývoju značky.
Keywords: Marketing; Image; Becherovka Original; Spotrebné správanie; Značka
Thesis title: Analýza trhu kategorie bylinných "bitter" alkoholických nápojů a vnímání značky Becherovka Original na českém trhu
Author: Michelík, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cílem této práce je analyzovat trh bylinných alkoholických nápojů a vyhodnotit vnímání značky Becherovka Original na českém trhu a navrhnout případná doporučení na zlepšení vnímání značky s důrazem na mladou generaci spotřebitelů. V práci je popsán teoretický základ pro pochopení spotřebního chování, nákupního rozhodovacího procesu, prvků, hodnoty a image značky. Ke splnění cíle byl vytvořen primární výzkum v podobě internetového dotazníkového šetření. Ze získaných dat byl analyzován trh alkoholických nápojů obecně, trh lihovin se zaměřením na trh bylinných alkoholických nápojů v České republice. Dále byla analyzována marketingová strategie značky. Na základě teoretické části a výsledků výzkumu bylo analyzováno vnímání značky Becherovka Original na českém trhu s důrazem na mladé spotřebitele. Na závěr byly navrženy doporučení k budoucímu vývoji značky.
Keywords: Marketing; Spotřební chování; Becherovka Original; Značka; Image
Thesis title: Analysis of the bitter spirits category and the perception of the brand Becherovka Original in the czech market
Author: Michelík, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The aim of the thesis is to analyse the bitter alcohol drinks market and to evaluate the brand image of the Becherovka Original on the Czech market and to suggest appropriate recommendations for improvements in perception of the brand amongst the younger generation of customers. The theoretical basis is defined to understand the terms as customer behavior, consumers buying process, brand elements, brand equity, brand value and brand image. In order to achieve the main objective the primary research was carried out. The research was provided by online customer survey. Based on the collected data the whole Czech alcohol market was analysed, with emphasis on the spirits market, especially on the bitter spirits category. Also, the brands marketing strategy was analysed. At last, the perception of the brand Becherovka Original on the Czech market was analysed. The data for the analysis were obtained by the theoretical basis and by the research. The conclusion contains suggested recommendations for the future prosperity of the brand.
Keywords: Marketing; Becherovka Original; Image; Brand; Consumer behavior

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 5. 2016
Date of submission: 1. 12. 2016
Date of defense: 7. 2. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57627/podrobnosti

Files for download

    Last update: