Beyond Conventional Business Planning: Building and online startup in quick-paced economy

Thesis title: Beyond Conventional Business Planning: Building and online startup in quick-paced economy
Author: Šimek, Vojtěch
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krause, Josef
Opponents: Vaněček, Michal
Thesis language: English
Abstract:
First part of the thesis compares available approaches on business planning, namely the traditional and newly emerged and proposes a Business Planning Approach Selection Framework that should help (newbie) entrepreneurs with orientation in the chaotic business planning world and choosing an approach suiting their specific needs. Conclusion of the theoretical part is that both the traditional and modern business plans have their role in todays business environment. While the old are great for external presentation and funds securing, the new enable to create more complex process for planning successful business from the original idea to and beyond their launch, building on customer feedback and gradual iterations. The practical part then builds on the theoretical research and aims to check feasibility of an actual business project, a multisided platform mediating sales of automotive financial products. It describes the model refinement and product creation process as well as eventually proves viability and feasibility of the whole business.
Keywords: business plan; business planning; entrepreneurship
Thesis title: Za rámec běžného plánování podníkání: budování internetového startupu v rychlé ekonomice
Author: Šimek, Vojtěch
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krause, Josef
Opponents: Vaněček, Michal
Thesis language: English
Abstract:
První část práce porovnáná dostupné přístupy k plánování podnikání, konkrétně ty tradiční a ty, které se nově objevily. Na jejich základě navrhuje Model pro výběr plánovacího přístupu, který by měl (začínajícím) podnikatelům pomoci se zorientováním se v chaotickém světě plánování a poradit s výběrem toho přístupu, který nejvíce odpovídá jejim specifickým potřebám. Závěr teoretické části je takový, že jak tradiční, tak moderní přístupy k plánování podnikání mají v dnešním podnikatelském prostředí svou nezastupitelnou roli. Zatímco ty starší jsou skvělé pro externí prezentaci a zajištění financování, ty nové představují komplexnější proces pro plánování úspěšných podniků, ve kterém se bere v potaz zákazník a jeho zpětná vazba, počínaje prvotním nápadem až po spuštění a následný provoz celého podnikání. Praktická část poté staví na teoretickém výzkumu a jejím cílem je ověřit reálnost skutečného podnikatelského záměru - platformy zprostředkovávající prodej finančních produktů zaměřených na automobily. Popisuje stavbu podnikatelského modelu a proces tvorby produktu a nakonec potvrzuje, že celý záměr je životaschopný.
Keywords: podnikatelský plán; podnikání; plánování

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 10. 2015
Date of submission: 31. 5. 2016
Date of defense: 17. 1. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55016/podrobnosti

Files for download

    Last update: