Application of mathematical methods for planning and managing network of sales representatives

Thesis title: Využití matematických metod při plánování sítě obchodních zástupců
Author: Mitas, Lukáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Fábry, Jan
Opponents: Borovička, Adam
Thesis language: Česky
Abstract:
Podniky z různých produkčních odvětví v dnešní době používají jako prostředek prodeje svého zboží nebo služeb síť obchodních zástupců. Tato diplomová práce se zabývá navrhováním sítě jako takové a dále tvořením plánu cest pro jednotlivé obchodní zástupce s cílem minimalizovat náklady spojené s jejich činností. Pro navrhování sítě je použito úlohy o pokrytí a přiřazovací úlohy. Pro plánování cest obchodního zástupce je využito klasické úlohy obchodního cestujícího, úlohy obchodního cestujícího s více obchodními cestujícími, heuristiky nejbližšího souseda, metody výměn, rozvozní úlohy a vlastního návrhu řešení. Stručně je popsána možnost využití metod vícekriteriálního hodnocení variant při rozhodování spojeném s vybavováním sítě obch. zástupců. Pro demonstraci metod na reálných datech byla využita data poskytnutá firmou Tata Global Beverages (Jemča).
Keywords: síť obchodních zástupců; úloha obchodního cestujícího; MPL
Thesis title: Application of mathematical methods for planning and managing network of sales representatives
Author: Mitas, Lukáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Fábry, Jan
Opponents: Borovička, Adam
Thesis language: Česky
Abstract:
Companies from multiple branches use as one way to offer their products and services network of sales representatives. This thesis study mainly designing process of such network and process of planning day to day routes of sales representatives with focus on minimizing cost caused by their work. For designing such network set covering problem model and matching problem model were used. For planning sales representatives routes travelling salesman problem, multiple salesperson travelling salesman problem, vehicle routing problem, nearest neighbor heuristic and authors own solution were used. Usage of multicriterial decision making is briefly mentioned as tool for managing such network on examples of equipment selection. As demonstration on real case, data from Tata Global Beverages (Jemča) company were used.
Keywords: travelling salesman problem; MPL; sales representatives network

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 5. 2016
Date of submission: 2. 1. 2017
Date of defense: 2. 2. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57526/podrobnosti

Files for download

    Last update: