Blue Ocean Strategy as a Prerequisite for the Success of the Company

Thesis title: Strategie modrého oceánu jako předpoklad úspěšnosti firmy
Author: Lojdová, Ivana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je ověřit předpoklad, že strategie firmy naplňující znaky strategie modrého oceánu vede k vyšší úspěšnosti, dle vybraných kritérií. Teoretická část práce je věnována literatuře a objasnění termínů, se kterými pracuji. Stěžejním pilířem je pochopení rozdílu modrých a rudých oceánů. Dále vysvětluji přístup strategického managementu v porovnání se strategií modrého oceánu. Tato část je postavena na literatuře a názorech odborníků. Získané znalosti jsou promítnuty v analýze deseti firem. Tyto společnosti jsou zkoumány z hlediska nástrojů strategického managementu i pomocí nástrojů strategie modrého oceánu. Úspěšné společnosti jsou dále analyzovány a na vypozorovaných znacích jednotlivých strategií je uvedeno, zda se shodují se znaky strategie modrého oceánu a vedou k vyšší úspěšnosti firmy.
Keywords: hodnotová křivka; strategický management; strategické řízení; strategie modrého oceánu; inovace
Thesis title: Blue Ocean Strategy as a Prerequisite for the Success of the Company
Author: Lojdová, Ivana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The goal of thesis is to verify the assumption that the company's strategy constituent elements Blue Ocean Strategy leads to a higher success rate, according to selected criteria. The theoretical part is based on  literature and clarification of terms with which I work. The key pillar is to understand the difference between blue and red oceans. I also explain the strategic management approach compared to the Blue Ocean Strategy. This part is based on literature and expert opinion. The knowledge gained is reflected in the analysis of ten companies. These companies are examined in terms of tools and strategic management using tools Blue Ocean Strategy. Successful companies are further analyzed and observational characteristics of strategies is indicated whether they match the characteristics of the Blue Ocean Strategy and lead to greater company success.
Keywords: value curve; strategic management; blue ocean strategy; inovation

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 9. 2014
Date of submission: 30. 4. 2015
Date of defense: 20. 1. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/49394/podrobnosti

Files for download

    Last update: