Competition and concentration of the Czech banking market using the Competitive Intelligence

Thesis title: Konkurence a koncentrovanost v českém bankovnictví s využitím Competitive Intelligence
Author: Matyášová, Daniela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Blahová, Naďa
Opponents: Brada, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na konkurenci a koncentrovanost českého bankovního trhu s využitím nástrojů Competitive Intelligence pro udržení a získání konkurenční výhody. Hodnocení koncentrace na tuzemském bankovním trhu je založené na výsledcích ukazatelů, jako je koncentrační poměr a Herfindahl - Hirschmanův Index. Na základě zjištěné míry konkurence panující mezi subjekty působícími v tomto segmentu je pozornost věnována procesu konkurenčního zpravodajství, Competitive Intelligence, jehož vhodnou implementací do firemní struktury si banka může zabezpečit získání a ponechání konkurenční výhody. Nastíněny jsou možné oblasti zájmů, jejichž systematický monitoring bance umožňuje přijetí včasných opatření reagujících na pozměněnou strategii konkurentů i směřujících ke zlepšení vztahu s klienty.
Keywords: konkurenční zpravodajství ; koncentrace; banka; konkurence
Thesis title: Competition and concentration of the Czech banking market using the Competitive Intelligence
Author: Matyášová, Daniela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Blahová, Naďa
Opponents: Brada, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on the competition and concentration of the Czech banking market, using the Competitive Intelligence tools to gain and maintain the competitive advantage. Assessment of the domestic banking market concentration is based on the results of indicators, such as the concentration ratio and Herfindahl Hirschman Index. On the basis of the degree of the competition among the subjects in this segment the attention is given to the process of the Competitive Intelligence which, if implemented properly in the company structure, ensures the bank to gain and maintain the competitive advantage. Possible areas of interest are also mentioned, systematic monitoring of these areas enables the bank to take timely actions responding to changes in the competitor strategy and leading to improve relationships with clients.
Keywords: concentration; Competitive Intelligence; bank; competition

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Bankovnictví a pojišťovnictví
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Monetary Theory and Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2016
Date of submission: 9. 1. 2017
Date of defense: 1. 2. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56535/podrobnosti

Files for download

    Last update: