Application of Vehicle Routing Problem in Logistics
Thesis title: | Aplikace rozvozní úlohy v logistice |
---|---|
Author: | Škrlantová, Nikola |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Skočdopolová, Veronika |
Opponents: | Fábry, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Současná ekonomická situace vyžaduje, aby byly optimalizovány všechny fáze podnikání a jelikož doprava je nedílnou součástí téměř každého oboru, má logistika stále větší význam. Logistické společnosti poskytují velmi komplexní služby a řeší veškerý materiálový tok v distribučním řetězci, ale tato práce se zabývá jen jednou částí. Jejím cílem je naplánování rozvozu zboží z centrálního skladu za pomoci matematického programování a dokázat tak, že matematické modely jsou využitelné v praxi. K tomuto účelu je modifikován známý model rozvozní úlohy, který však v základní podobě neřeší žádné speciální situace ani požadavky, i když heterogenní vozový park nebo časová okna jsou zcela běžná. Všechny používané modely jsou detailně popsány a porovnány. Nejsou opomíjeny ani heuristické metody, které mohou řešit problém rozvozu v případě selhání počítačových technologií. |
Keywords: | logistika; rozvozní úloha; heterogenní vozový park; časová okna |
Thesis title: | Application of Vehicle Routing Problem in Logistics |
---|---|
Author: | Škrlantová, Nikola |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Skočdopolová, Veronika |
Opponents: | Fábry, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The current situation of economy requires for each phase of business to be optimized and since the transport became inseparable part of almost every field, the logistics has greater importance. Logistic companies provide a very complex services and they also deal with the whole material flow in distribution chain but this thesis deals with only one part. The aim of the thesis is to plan the delivery from a central store using a mathematical programming and proving that the mathematical models are useful in practice. To this purpose there is modified a well-known model of the vehicle routing problem, however it does not solve any special situation or requirements in the basic form, even though heterogeneous vehicle park or time windows ale very common. All used models are described to the detail and compared. Heuristic methods are not neglected. These methods can solve the delivery problem in case of the computer technology failing. |
Keywords: | time windows; heterogeneous vehicle park; vehicle routing problem; logistics |
Information about study
Study programme: | Kvantitativní metody v ekonomice/Matematické metody v ekonomii |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Econometrics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 22. 1. 2015 |
---|---|
Date of submission: | 1. 6. 2016 |
Date of defense: | 21. 6. 2016 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/50934/podrobnosti |