Marketing influence of body image

Thesis title: Body image a jeho úloha v marketingu
Author: Lubura, Igor
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je prokázat vliv body image na spotřební chování a potvrdit tak jeho marketingovou úlohu. Vedlejším cílem pak bude za prvé prokázání vlivu médií na hodnocení, nebo vnímání BI (tedy tvorbu názorů a ideálů, které mohou mít vliv na chování spotřebitelů), a za druhé zjištění preference tělesných ideálů v české společnosti. Hlavní zdroj dat bude tvořit vlastní kvantitativní dotazníkové šetření, které bude doplněno průzkumem MML-TGI společnosti Median a obsahovou analýzou reklamních sdělení, použitých v českých médiích. Otestováním hypotéz pomocí testu nezávislosti se práci podařilo všechny zmíněné cíle potvrdit a ukázala tak na souvislosti mezi působením médií, tvorbou názoru a sebehodnocením v rámci body image a souvisejícími spotřebními akcemi. Analýza reklamních sdělení v oblasti kosmetiky, módních produktů, jídla a pití pak pomohla ukázat na některé trendy v prezentování lidského těla.
Keywords: Body image; Spotřební chování; Marketing; Ideály krásy
Thesis title: Marketing influence of body image
Author: Lubura, Igor
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Main goal of this thesis was to prove, that body image has significant effect on consumer behaviour, so it has an unquestionable marketing role as well. Secondary objective was to confirm media influence on body image perception and self assessment in that regard (which could have a strong impact on consumer behaviour as well), and to reveal beauty and body ideal preferences amongst Czech society. Main data source for this purposes will be quantitative survey, which will be complemented by research MML-TGI from company Median and content analysis of advertisements, collected from various Czech media. By using tests of independence on different hypothesis, thesis proved all aforementioned goals and thus confirmed variety of relations between media influence, body image perceptions, self-esteem and appropriate consumption patterns. Advertisement analysis from four different fields (cosmetics, fashion products, food and drinks) helped to reveal some particular trends, regarding human body presentation.
Keywords: Beauty ideals; Consumer behaviour; Marketing; Body image

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 6. 2015
Date of submission: 31. 3. 2016
Date of defense: 15. 6. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/53409/podrobnosti

Files for download

    Last update: