The application of the rights of the defective performance of the sale of goods and services

Thesis title: Uplatňování práv z vadného plnění při prodeji výrobků a služeb
Author: Jechová, Adéla
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce byl rozbor současné právní úpravy uplatňování práv z vadného plnění a její porovnání s úpravou předchozí a zhodnocení dopadu změny úpravy na spotřebitele. Dále jsem přehledně shrnula problematiku reklamace. Její podmínky, průběh i nároky z ní plynoucí, a to jak pro případ prodeje výrobků, tak i služeb. Zaměřila jsem se na chování podnikatelů vůči spotřebitelům při prodeji výrobků a služeb, a to především při prodeji v kamenných obchodech. Na to, zda jednají v souladu se zákonem. Ověřování jsem provedla pomocí průzkumu, který byl založen na principech Mystery Shoppingu. Závěr práce obsahuje několik typů uskutečněných reklamačních řízení s komentářem a jeden podrobný rozbor chybně provedené reklamace.
Keywords: reklamace; reklamační řízení; spotřebitel; jakost; právní odpovědnost; vadné plnění; vada; záruka; prodávající
Thesis title: The application of the rights of the defective performance of the sale of goods and services
Author: Jechová, Adéla
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of my thesis was a legal analysis of the current legislation for the application of the rights of the defective performance, its comparison with the previous legislation and determinate change impacts on consumers. I made a summary of issue of complaint. Its conditions, course and appropriated legal claims. I focused on a behaviour of businessmen in relation to consumers. Whether they comply with the law. I used for verification a research, which use principles of Mystery Shopping. End of the thesis contains several types of complaint procedure with a comment and a detailed analysis of incorrectly performed the complaint.
Keywords: defect; quality; complaint procedure; complaint; seller; legal liability; wrong application of the rights; consumer; guarantee

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 8. 2014
Date of submission: 31. 12. 2015
Date of defense: 12. 1. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/48949/podrobnosti

Files for download

    Last update: