Price Calculation in selected Business Enterprise

Thesis title: Kalkulace ceny ve vybrané obchodní firmě
Author: Sher, René
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stejskalová, Irena
Opponents: Pevná, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Abstrakt: Tato práce je zaměřena na oblast cenotvorby v odvětví gastronomie. Podává informace jak co nejlépe stanovit tvorbu cen u jednotlivých položek produktů tak, aby výsledná cena pokryla jednak veškeré náklady a zároveň vygenerovala zisk podnikateli. V teoretické části je v obecné rovině popsána cena, jako jedna ze složek marketingového mixu, dále pojmy jako cenová strategie, cenová politika a cenová pásma na trhu gastronomie. Popsána je i metoda Menu Engineering, která je poměrně novou metodou cenotvorby v gastronomii. V praktické části je postup cenotvorby vybrané existující restaurace působící na trhu gastronomie v regionu Praha. Nejprve jsou vyčísleny fixní a mzdové náklady, následně zařazení analyzované restaurace do imaginárního cenového pásma a poté provedena důkladná analýza produktového portfolia za použití metody Menu Engineering. Dále jsou v práci uvedeny další příklady pro stanovování taktických cen za použití metody Menu Engineering.
Keywords: Food cost; Contribution margin; Menu Engineering,
Thesis title: Price Calculation in selected Business Enterprise
Author: Sher, René
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stejskalová, Irena
Opponents: Pevná, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focused on the area of pricing in the catering industry. It gives information how best to fix the prices of individual items of products so that the resulting costs cover both the costs and simultaneously generate profit businesses. The theoretical part of general price described as one of the components of the marketing mix, as well as concepts such as pricing strategy, pricing policy and price range in the market gastronomy. Described is a method Menu Engineering, which is a relatively new method of pricing in gastronomy. In the practical part of the process of pricing selected existing restaurants operating in the market of gastronomy in the Prague region. First, they are evaluated and fixed labor costs, then the inclusion analyzed restaurant into an imaginary price zone, and after a thorough analysis of the product portfolio using the method Menu Engineering. Further, there are listed other examples of setting tactical pricing method using the Menu Engineering.
Keywords: Contribution margin; Menu Engineering; Food cost

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 2. 2015
Date of submission: 18. 12. 2015
Date of defense: 18. 1. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/51134/podrobnosti

Files for download

    Last update: