Analysis of the digital music market in the Czech Republic

Thesis title: Analýza trhu s digitální distribucí hudby v ČR
Author: Šedý, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se věnuje aktuálnímu fenoménu v oblasti hudebního průmyslu, kterým je digitální distribuce hudby. Jejím cílem je zjistit, jaká je pozice digitální hudby na českém hudebním trhu a identifikovat, jaký vztah k ní mají spotřebitelé ve věku 18 až 30 let. Úvodní část práce se zabývá tématem digitalizace a digitální distribuce hudby v teoretické rovině, následující kapitoly jsou poté zaměřeny na vlastní výzkum. Ke zjištění současné pozice digitální hudby na českém hudebním trhu je využito sekundárního výzkumu v podobě analýzy údajů organizace ČNS IFPI a dat z projektu MML-TGI 2013. Primární výzkum provedený technikou elektronického dotazování se následně soustředí na zjištění typů a četnosti využívání služeb digitální distribuce hudby ve zvolené cílové skupině. V závěru práce je uvedeno shrnutí získaných poznatků a návrh možných opatření vyplývajících z provedeného výzkumu.
Keywords: Digitální distribuce; Český hudební trh; Digitální hudba
Thesis title: Analysis of the digital music market in the Czech Republic
Author: Šedý, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the current phenomenon in the music industry-the digital music. Main aim of the thesis is to determine the position of the digital music within the Czech music industry and to identify how it is perceived by people aged 18 to 30. The opening part of the thesis brings a closer look at known facts about digitalization and digital music, while the following parts are research-oriented. Secondary research techniques are used to analyze the data from various sources including CNS IFPI and MML-TGI 2013 and to identify the current position of the digital music in the Czech music industry. Primary research then focuses on analyzing the importance of digital music including the types and usage of the digital music services among the selected target audience. Thesis concludes with a review of the achieved results and recommendations for the digital music providers.
Keywords: Digital distribution; Czech music industry; Digital music

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 3. 2015
Date of submission: 30. 11. 2015
Date of defense: 27. 1. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/52636/podrobnosti

Files for download

    Last update: