Undergraduates’ and graduates’ participation in further education: case study of some universities

Thesis title: Účast studentů a absolventů vybraných vysokých škol na dalším vzdělávání
Author: Volkova, Ievgeniia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Macáková, Libuše
Opponents: Soukupová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá problematikou dalšího vzdělávání na příkladu studentů a absolventů čtyř vybraných vysokých škol: dvou veřejných a dvou soukromých. Důraz je kladen zejména na další formální vzdělávání. Cílem této práce bylo zjistit hlavní příčiny a překážky účasti na formálním vzdělávání v dalším oboru, zmapovat specifika tohoto jevu a určit případné odlišnosti v závislosti na typu vysoké školy. Tento úkol byl dosažen pomocí dotazníkového šetření, jež bylo připraveno pro účely této práce. Očekávání z průzkumu se potvrdila jen částečně, výsledky taktéž ukázaly, že nízká účast na formálním vzdělávání v dalším oboru nemůže být vysvětlena posunem zájmu k profesním stážím nebo hromadným otevřeným online kurzům. Přínosem této práce je pokus o zmapování tématu, kterému doposud nebyla věnovaná dostatečná pozornost při analýze dalšího formálního vzdělávání.
Keywords: formální vzdělávání; další vzdělávání; lidský kapitál; profesní stáže; distanční vzdělávání
Thesis title: Undergraduates’ and graduates’ participation in further education: case study of some universities
Author: Volkova, Ievgeniia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Macáková, Libuše
Opponents: Soukupová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis deals with further education of undergraduates and graduates of four chosen universities, two of which are public and others are private. It focuses mainly on further formal education. The aim of this paper was to determine the causes and the barriers of participation in further formal education in another field, to map the specifics of this phenomenon and identify the differences depending on the type of the university. This was achieved by using a survey that was developed for the purposes of this paper. The survey expectations were confirmed only partially, the results also showed, that a low participation in further formal education in another field cannot be explained by a shift of preferences towards participation in student professional trainees and massive open online courses. The contribution of this work is an attempt to map the topic that has not been yet sufficiently explored in analysis of further formal education.
Keywords: distance learning; further education; professional traineeships; formal education; human capital

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Microeconomics

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 3. 2013
Date of submission: 31. 5. 2013
Date of defense: 18. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42227/podrobnosti

Files for download

    Last update: