Consumer protection on the cosmetics market

Thesis title: Ochrana spotřebitele na trhu s kosmetickými přípravky
Author: Mrázová, Pavlína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce definovat specifika ochrany spotřebitele na trhu s kosmetickými přípravky z hlediska právní úpravy jeho bezpečnosti a ochrany před nekalou soutěží s důrazem na českou i evropskou legislativu, charakterizovat dopady legislativy na výrobce kosmetiky, analyzovat strukturu nevyhovujících kosmetických přípravků a na základě zjištěných skutečností prokázat následující hypotézu: "Současná úroveň právní regulace prostředí trhu s kosmetickými přípravky má příznivý vliv na ochranu spotřebitele na trhu s kosmetikou a zároveň negativní vliv na svobodu podnikání ve výrobě kosmetických přípravků." V teoretické části je podroben analýze současný stav právního prostředí ochrany spotřebitele vzhledem ke specifikům daného trhu. Jsou představeny právní instituty, které jsou využívány pro ochranu spotřebitele, a to s akcentem na bezpečnost spotřebitele a ochranu jeho zdraví a následně i ochranu spotřebitele proti nekalé soutěži. Praktická část se věnuje hodnocení efektivity právní úpravy a činnosti dozorových orgánů pro zajištění bezpečnosti výrobků, jakož i hospodářských důsledků výše zmíněného. Dále se zaměřuje na evropský aspekt ve vývoji souvisejícím s požadavky v oblasti tvrzení o kosmetice a podrobuje kritice neblahé důsledky vysoké míry regulace.
Keywords: nekalá soutěž; bezpečnost výrobku; ochrana spotřebitele; kosmetické přípravky
Thesis title: Consumer protection on the cosmetics market
Author: Mrázová, Pavlína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to define specifics of consumer protection on the cosmetic products market in terms of regulation of consumer safety and protection against unfair competition with the emphasis on Czech and European legislation, to characterize the effects of legislation on cosmetics manufacturer, to analyze the structure of unsatisfactory cosmetics and based on the established facts demonstrate the following hypothesis: "The current level of legal regulation of cosmetic products market has a positive influence on consumer protection in the cosmetics market and a negative impact on the freedom of business in the manufacture of cosmetic products." The theoretical part analyzes the current state of the legal environment of consumer protection due to the specifics of the market. There are introduced legal norms that are used to protect consumers with emphasis on consumers safety and protection of their health and consequently also consumer protection against unfair competition. The practical part is devoted to evaluation of the efficiency of the legislation and the supervisory authorities to ensure product safety as well as the economic implications of the above. It also focuses on European aspect in development related with requirements for claims used in relation to cosmetics and criticizes the harmful consequences of high level of regulation.
Keywords: product safety; unfair competition; consumer protection; cosmetic products

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2013
Date of submission: 31. 5. 2014
Date of defense: 4. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/44281/podrobnosti

Files for download

    Last update: