Luxury economics - Do students of CTU buy counterfeits? Comparative study of CTU and VŠE

Thesis title: Ekonomie luxusu – kupují studenti ČVUT padělky luxusního oblečení? Komparativní analýza se studenty VŠE
Author: Vágner, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rod, Aleš
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je navázat na Bc. Tomáše Štegmanna (provedl analýzu na studentech z Vysoké školy ekonomické) a ověřit jeho hypotézy na Českém vysokém učení technickém. Záměrem je rozšířit analýzu o problematiku sexuální signalizace ve spojení s demonstrativní spotřebou, případně kvazi-demonstrativní spotřebou. Vliv prostředí na nákup padělku nebyl potvrzen, ale nalezl jsem vyšší sklon ke koupi luxusního oblečení u studentů z VŠE než z ČVUT. Vlivy, které zvyšují logaritmus proporcionální šance, jsou: nízký příjem, příslušnost k ženskému pohlaví, neschopnost ohodnotit způsobilost rozeznání imitace, pozitivní vztah k podvrhu, záměr pořídit si originál. Naproti tomu opačným směrem působí negativní vnímání falzifikátu, nejistota ve vlastnictví padělku. Z dat vyplynulo, že u studentů z ČVUT nepřevažuje místo pořízení podvrhů v zahraničí na rozdíl od studentů z VŠE. Panuje obecné přesvědčení o nezávažnosti kriminální činnosti spojené s ochranou práv.
Keywords: sexuální signalizační systém; demonstrativní spotřeba; padělání; ekonomie luxusu
Thesis title: Luxury economics - Do students of CTU buy counterfeits? Comparative study of CTU and VŠE
Author: Vágner, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rod, Aleš
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is verifying hypotheses of BA Tomáš Štegmann (who analysed students at The University of Economics in Prague (VŠE)) at Czech Technical University in Prague (CTU). My intension is to extend thesis for sexual signalling with conspicuous consumption, alternatively quasi-conspicuous consumption. I failed to prove significant effect of social environment, however I found that there is higher tendency for Economic students to buy luxury goods. These influences reinforcing the chance to purchase counterfeits: low income, female gender, disability to judge his/her fake discerning capability, favour perception of counterfeits, aim at owning luxury goods. Negative perception of counterfeits and uncertainty of forgery possession reduce the chance to purchase. The purchase of imitation on holiday was not prevailing at CTU as it was at VŠE. People minimize the seriousness of the crime of counterfeiting.
Keywords: sexual signalling system; luxury economics; conspicuous consumption; counterfeiting

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 10. 2014
Date of submission: 31. 12. 2014
Date of defense: 2. 2. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/50084/podrobnosti

Files for download

    Last update: