Charging of the Road Infrastructure in Hungary
Thesis title: | Zpoplatnění silniční infrastruktury v Maďarsku |
---|---|
Author: | Doležalová, Michaela |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Zelený, Lubomír |
Opponents: | Finěk, Josef |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá zpoplatněním silniční infrastruktury se zaměřením na Maďarsko. Jsou zde uvedeny různé typy zpoplatnění, které se v praxi používají -- fiskální nástroje, uživatelské poplatky a výkonové zpoplatnění. Největší důraz je zde kladen na výkonové zpoplatnění, konkrétně na systém GNSS, který je využíván v Maďarsku. Ostatní systémy jsou představeny na konkrétních příkladech v jednotlivých zemích. Nechybí zde ani legislativní předpoklady pro zpoplatnění silniční infrastruktury. Další součástí práce je popis mýtného systému v Maďarsku, jak pro vozidla s hmotností do 3,5 t (e-vignette), tak pro vozidla nad 3,5 t (tzv. systém HU-GO). Na tuto část navazuje porovnání mýtných systémů v zemích Visegrádské čtyřky. Dále pokračují návrhy autora diplomové práce na technickou a komerční interoperabilitu maďarského mýtného systému se Slovenskem, Polskem a Českou republikou. |
Keywords: | Maďarsko; elektronické mýtné; interoperabilita; e-vignette |
Thesis title: | Charging of the Road Infrastructure in Hungary |
---|---|
Author: | Doležalová, Michaela |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Zelený, Lubomír |
Opponents: | Finěk, Josef |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis deals with charging of road infrastructure with a focus on Hungary. There are mentioned different types of charging, which are currently used - fiscal tools, user fees and electronic toll systems. The greatest emphasis is put on the electronic toll system specifically GNSS, which is used in Hungary. Other systems are presented with specific examples in different countries. There are also mentioned legislative requirements for road infrastructure charging. Another part of the thesis describes the toll system in Hungary both for vehicles weighing up to 3.5 tonnes (e-vignette) and vehicles over 3.5 tonnes (so-called HU-GO). This part is followed with comparison of toll systems in the Visegrad countries. It continues in the author's proposals on technical and commercial interoperability of the Hungarian toll system with Slovakia, Poland and the Czech Republic. |
Keywords: | electronic toll; Hungary; interoperability; e-vignette |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Logistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 10. 12. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 9. 9. 2014 |
Date of defense: | 24. 9. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/43735/podrobnosti |