Didactic analysis of economic education in secondary schools
Thesis title: | Didaktická analýza výuky ekonomických témat na gymnáziích |
---|---|
Author: | Märzová, Monika |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Králová, Alena |
Opponents: | Dvořáček, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce upozorňuje na nutnost a význam ekonomické gramotnosti pro život člověka v dnešním světě a zároveň poukazuje na nedostatky ve výuce ekonomických témat na gymnáziích. Na základě rozboru kurikulárních dokumentů práce definuje hlavní problémy, které jsou následně potvrzeny a upřesněny detailní analýzou reálného stavu výuky ekonomických témat na reprezentativním vzorku gymnázií z celé České republiky. V kontextu ideových východisek a praktických poznatků plynoucích z výzkumu přichází tato diplomová práce s řešením v podobě vyčlenění ekonomických témat do samostatného předmětu, pro který zároveň vytváří dvě možné varianty tematického plánu společně s dalšími didaktickými doporučeními. |
Keywords: | ekonomika pro gymnázia ; základy společenských věd; školní vzdělávací program; rámcový vzdělávací program pro gymnázia; ekonomická gramotnost |
Thesis title: | Didactic analysis of economic education in secondary schools |
---|---|
Author: | Märzová, Monika |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Králová, Alena |
Opponents: | Dvořáček, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The subject of the diploma thesis is to highlight the importance of economic literacy for a person in today's world and to point out the imperfections of economic education in secondary schools in the Czech Republic. Based on the analysis of curricular documents, the thesis defines the main problems, which are subsequently confirmed and clarified by a detailed analysis of the actual situation of economic education in a representative sample of secondary schools all over the country. In the context of the main ideas and the results of the research, the concluding recommendation is to set up a separate school subject dedicated to economic education, for which two possible options of a thematic plan are suggested. Additionally, further didactic recommendations for teaching economics are provided. |
Keywords: | economics for secondary schools; school educational program; social sciences; framework educational program for secondary schools; economic literacy |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 3. 10. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 30. 6. 2014 |
Date of defense: | 17. 9. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/44437/podrobnosti |