Sampling of music and its application, copyright protection and its impact on music ensembles
Thesis title: | Samplování hudby, jeho využití, autorská ochrana a dopady na činnost hudebních těles |
---|---|
Author: | Straka, Michal |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Riedlbauch, Václav |
Opponents: | Kouba, Vojtěch |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem diplomové práce je detailní deskripce fenoménu samplování z pohledu historického vývoje, právního ukotvení a jeho využívání v audiovizuální praxi. Hlavní částí práce je analýza konkrétní filmové hudby z hlediska výroby pomocí samplování, její porovnání s nahráním klasickým způsobem po stránce provozně produkční, ekonomické a autorskoprávní. Analýza je provedena jednak na autorem vytvořené ukázce z filmového snímku Iluzionista, a dále úryvku ze skladby Čtvero ročních dob od Antonia Lucia Vivaldiho nahrané profesionálním orchestrem v porovnání s nahrávkou od předních odborníků v oblasti samplování. Závěrem práce jsou především zjištění, že se začíná stírat rozdíl mezi živě nahranou skladbou a skladbou nahranou pomocí samplů z hlediska kvality zvuku, artikulací a přednesu. Předností živého tělesa je tedy synergický efekt, jak hráčů mezi sebou, tak i s dirigentem, či skladatelem. Výsledkem je zpravidla poté dílo s vyšší uměleckou hodnotou i prestiží. |
Keywords: | nahrávací studio; autorské právo; samplování; filmová hudba |
Thesis title: | Sampling of music and its application, copyright protection and its impact on music ensembles |
---|---|
Author: | Straka, Michal |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Riedlbauch, Václav |
Opponents: | Kouba, Vojtěch |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of the thesis is to describe phenomenon of sampling from point of view of historical development of copyright protection and its application on audio-visual practice. The main part of thesis is analysis of particular piece of film music, its creation by using samples and by recording it by orchestra and also economic analysis and copyright protection. The analysis is firstly focusing on soundtrack from the film The Illusionist and secondly on music piece The Four Seasons by Antonio Lucio Vivaldi. Both pieces of music is listed twice, once recorded by orchestra and once created by samples. The analysis is focusing on comparison of both tracks. The contribution of the thesis is finding that the differences between compositions made by samples and by orchestra are beginning to disappear. Strength of orchestra is particular in synergic effect between musicians as well as with composer and conductor. |
Keywords: | sampling; soundtracks; recording studio; copyright |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Arts Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Arts management |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 30. 10. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 25. 8. 2014 |
Date of defense: | 10. 9. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/45217/podrobnosti |