Specifics in motivation of generational groups of employees

Thesis title: Specifika motivace generačních skupin zaměstnanců
Author: Bohatá, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Palíšková, Marcela
Opponents: Stříteský, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je zjistit rozdíly v pracovní motivaci generací X a Y a sestavení vhodného motivačního systému pro obě generace. Pomocí dotazníkového šetření se hledají rozdíly v jednotlivých motivačních aspektech generací a utváří se závěr, kde je vhodné motivační systém odlišovat, a kde není. V teoretické části jsou popisovány základní pojmy týkající se motivace a jednotlivé situace, ve kterých firma může působit na pracovníka. V praktické části jsou popsány generace X a Y a mezinárodní a kulturní souvislosti s touto tematikou. Dotazníkové šetření zjišťuje u respondentů jejich hodnotovou orientaci, motivy k práci, faktory výběru zaměstnavatele a další preference v oblastech, které působí na jejich motivaci v organizaci. Z výsledků dotazníkového šetření je zjištěno, zda teorie odpovídá praxi, a jsou formulována opatření, která firmy mohou využít v motivačních systémech generací X a Y.
Keywords: generace Y; generace X; motivační systém; motivace
Thesis title: Specifics in motivation of generational groups of employees
Author: Bohatá, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Palíšková, Marcela
Opponents: Stříteský, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to determine differences in the motivation between generations X and Y at work, and also draw up appropriate motivation system for both generations. Using the questionnaire survey helps to find differences in the motivational aspects of generations and to create a conclusion which shows, that certain types of motivation may or may not vary for different generations. In the theoretical part are described basic concepts related to motivation and individual situations, in which can company have an effect on the worker. In the practical part are described generations X and Y, and international or cultural connections with this topic. Questionnaire survey finds by respondents their value orientation, motives for job, factors for the selection of employers and other preferences concerning areas that affect their motivation in the organization. From the results of the survey is found out, whether the theory corresponds to the practice and also are formulated measures that companies can use in motivational systems of generations X and Y.
Keywords: motivation; generation Y; generation X; motivation´s system

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Personnel Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 11. 2013
Date of submission: 30. 8. 2014
Date of defense: 16. 9. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45568/podrobnosti

Files for download

    Last update: