Tato bakalářská práce analyzuje financování terciárního vzdělávání ve Slovenské republice. Na základě komparace jednotlivých ukazatelů s vybranými zeměmi OECD hodnotí stávající systém a poukazuje na moţný prostor pro jeho zlepšení. Financování vysokoškolského vzdělávání je aktuálním tématem s celospolečenským dopadem, neboť získané vzdělání přináší na jednu stranu pozitivní efekty pro celou společnost, na stranu druhou ji přináší značné finanční náklady. V teoretické části je provedena ekonomick... show full abstractTato bakalářská práce analyzuje financování terciárního vzdělávání ve Slovenské republice. Na základě komparace jednotlivých ukazatelů s vybranými zeměmi OECD hodnotí stávající systém a poukazuje na moţný prostor pro jeho zlepšení. Financování vysokoškolského vzdělávání je aktuálním tématem s celospolečenským dopadem, neboť získané vzdělání přináší na jednu stranu pozitivní efekty pro celou společnost, na stranu druhou ji přináší značné finanční náklady. V teoretické části je provedena ekonomická analýza vzdělání, jeho charakteristika a jsou zde popsány jednotlivé formy financování. Praktická část obsahuje vymezení systému terciárního vzdělávání ve Slovenské republice a vybraných zemí OECD, způsoby jejich financování, analýzu jednotlivých ukazatelů a následnou komparaci získaných dat. Zvolené země jsou porovnávány z hlediska podílu vysokoškolsky vzdělané populace, nezaměstnanosti vysokoškolských absolventů a výdajů na terciární vzdělávání. Na konkrétních datech vybraných zemí OECD a Slovenské republiky je ukázáno, ţe terciární vzdělávací sektor Slovenské republiky je ve většině hodnocených směrů velmi slabé. Slovenské vysokoškolské vzdělávání je majoritně zajišťováno omezenými veřejnými prostředky, coţ způsobuje jeho podfinancování a má negativní dopad na jeho kvalitu. Proto je potřeba, aby Slovenská republika své zdroje financování více diverzifikovala, především zvýšením podílu soukromých zdrojů. |