Analysis of the Impact of New Banks on the Czech Bank Market

Thesis title: Analýza vlivu nových bank na bankovní trh v ČR
Author: Pavlišová, Zuzana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Teplý, Petr
Opponents: Špániková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem nových bank na bankovní trh ČR. Práce si klade za cíl zhodnotit vliv nových bank na cenovou politiku skupiny velkých bank. Pro tento účel jsou stanoveny tři profily klientů, které zastupují různé klientské segmenty. Na jednotlivých profilech jsou srovnávány poplatky velkých bank v období před a po vstupu nových bank na trh. Teoretická část popisuje vývoj bankovního systému, pozornost je zaměřena především na situaci na bankovním trhu v období před vstupem nových bank. Dále jsou charakterizovány jednotlivé nové banky. V praktické části jsou analyzovány poplatky u uvažovaných klientských profilů v období let 2007--2014. Výsledky analýzy ukazují výrazné zvýšení cenové konkurence u profilu Aktivní klient, který zastupuje segment klientely s nadprůměrnými příjmy.
Keywords: cenová konkurence; poplatky; nové banky; bankovní trh
Thesis title: Analysis of the Impact of New Banks on the Czech Bank Market
Author: Pavlišová, Zuzana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Teplý, Petr
Opponents: Špániková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the impact of new banks on bank market in the Czech Republic. The main aim is to evaluate the impact of new banks on big banks' price policy. For this purpose, three clients' profiles are determined, which represent different clients' groups. Profiles are used for comparison of bank fees in the period before and after new banks' market entry. The theoretical part describes the development of Czech banking system, with main focus on bank market in the period before new banks' entry. New banks are also introduced.In the practical part bank fees for clients' profiles are analysed in the period of 2007--2014. The results of the analysis show significantly increased price competition concerning Active client profile, which represents clients with above-average income.
Keywords: price competition ; bank fees; new banks; bank market

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Finance
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 3. 2014
Date of submission: 30. 6. 2014
Date of defense: 22. 8. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/47183/podrobnosti

Files for download

    Last update: